Zo detecteer en corrigeer je dubbele transacties in Analytics

dubbele-transacties

Dubbele transacties zijn een veelvoorkomend probleem bij e-commerce. Ze beïnvloeden de omzet en knoeien met de metrics. Bovendien doen ze je afvragen of je data überhaupt wel kloppen.

Hoe dubbele transacties door de mazen van het net glippen

Volgens Google zet je je e-commerce trackingcode idealiter op de bedankpagina of de facturatiegegevens waarnaar de website de aankoper doorverwijst na de aankoop.

Logischerwijs zou de gebruiiker deze pagina niet meer dan een keer per aankoop kunnen bezoeken. En vanzelfsprekend zou de transactie slechts een keer doorgestuurd worden. Het loopt echter fout wanneer diezelfde pagina met trackingcode, bijvoorbeeld je facturatiegegevens, automatisch met een e-mailtje wordt mee verzonden. De klant bezoekt deze pagina dan zo vaak hij wil. Met als gevolg dat je trackingsysteem elke keer een dubbele transactie verstuurt.

Google Analytics herkent of filtert zulke duplicate transacties niet automatisch. Binnen eenzelfde sessie kan Google Analytics dubbele transacties herkennen en filteren, maar als een gebruiker de volgende dag terugkeert naar deze pagina en daarmee een transactie verzendt, wordt die wel opgenomen in het Analytics-rapport. Ook een pagina vernieuwen, terugkeren via de vorige knop of een sessie herstellen kan zorgen voor dubbele transacties.

Dubbele transcties herkennen

Dubbele transacties herken je gemakkelijk via een aangepaste rapport. Stel je ’date range‘ in op de laatste maand en controleer op transactie ID's met meerdere transacties. Ofwel zijn dit dubbele transacties, ofwel hergebruik je transactie ID's. Beide problemen moet je oplossen.

Voorkomen is beter dan genezen

Om het probleem met dubbele transacties te voorkomen, kun je er op serverniveau voor zorgen dat je e-commerce trackingcode maar een keer per pagina wordt geactiveerd. Dat doe je via een database die registreert en controleert of de pagina-na-aankoop al een keer verzonden is.

Je kunt de gebruiker na de aankoop ook doorverwijzen en zo verhinderen dat hij naar de vorige pagina terugkeert.

Heb je geen toegang tot de server?

Niet iedereen heeft toegang tot de server. Gelukkig zijn er nog andere oplossingen. Deze twee remedies (die je samen toepast) bieden soelaas:

  • Gebruik een browser cookie dat de transactie ID’s registreert. Hiermee filter je de meeste dubbele transacties, maar gebruikers kunnen cookies verwijderen of ‘incognito’ surfen. Ook kun je vanaf een ander apparaat de getrackte pagina bezoeken.
  • Maak gebruik van een ‘timestamp’ op de transactie. Die doet dienst als back-up voor de cookie.

Hoe gaat het in zijn werk?

Check of een cookie met een bepaald transactie ID al bestaat. Zo ja, dan weet je dat het om een dubbele transactie gaat en wordt er geen data geregistreerd in Google Analytics.

Is er geen cookie? Controleer de timestamp dan. Is er geen timestamp? Dan weet je dat het dagen of weken geleden is sinds de transactie heeft plaatsgevonden. Dat is afhankelijk van hoeveel tijd je instelt op je timestamp. De transacties worden dan als ‘missing’ gerapporteerd.

Is er een timestamp, maar geen cookie? Hoe oud is die dan? Als hij ouder is dan 30 minuten, mag je ervan uitgaan dat het een oudere transactie is en wordt hij als ‘expired’ geregistreerd.

Ten slotte: is de timestamp minder dan 30 minuten geleden en is er geen cookie? Dan is dit een nieuwe transactie.

dubbele transacties

Tip: Je kunt ook gebruikmaken van de API van Google Analytics om dubbele transacties te counteren. Op die manier ben je niet afhankelijk van de JavaScript-code op de bedankpagina. Dankzij API communiceer je rechtstreeks met de Google Analytics-servers. Als je hiermee ervaring hebt, laat het gerust weten!

Executive Summary

Hoe spoor je dubbele transacties op en hoe komen ze tot stand? Hoe kun je dit probleem tackelen en efficiënt oplossen? In dit artikel lees je de antwoorden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *