Start met remarketing via Google Analytics

google analytics remarketing

Komen bezoekers op je site terecht, maar converteren ze niet? Of voegen mensen producten toe aan hun winkelmandje, maar verlaten ze je site zonder aankoop? Je kan deze bezoekers retargeten met je advertenties op andere websites. Remarketing campagnes opstellen wordt nu gemakkelijker via Google Analytics. Je leest hier wat er veranderd is.

Remarketing campagnes: wat zijn de voordelen?

Een bekend voorbeeld van remarketing is Zalando. Bekijk je enkele kledingstukken op hun site? Dan zie je daarna vaak advertenties van deze online kledingshop op andere sites binnen het Google Display netwerk verschijnen. Het lijkt soms wel alsof je achtervolgd wordt door Zalando. Maar twijfel je over die ene broek? Doordat je aan die broek herinnerd wordt, beslis je misschien toch om het kledingstuk te kopen, terwijl je het anders al lang vergeten zou zijn. Het doel van remarketing is dus mensen eraan herinneren dat ze op je site geweest zijn, zonder actie te ondernemen. Via remarketing probeer je hen er toch van te overtuigen om een product te kopen.

Hoe zet je een remarketing campagne op?

Activeer je remarketing zonder de code op je website aan te passen.

Er zijn twee mogelijkheden om remarketing te starten: via Google Adwords of via Google Analytics. Voor Adwords moet je een remarketingtag (stukje extra code) aan je website toevoegen, terwijl er bij Google Analytics slechts een extra lijntje moest toegevoegd worden aan de trackingcode.

Nu is voor Google Analytics zelfs deze kleine technische aanpassing niet meer nodig. Je kan remarketing activeren zonder de code op je website aan te passen. Let wel op dat je je privacy policy niet vergeet: als je informatie van klanten gebruikt voor commerciële doeleinden moet dat ook zo op je website vermeld worden.

Stel remarketinglijsten op via Google Analytics

Open je Google Analytics account en ga naar de ‘property settings’. Klik op ‘remarketing’ en duid daarna ‘audiences’ aan. Kies het AdWords-account waarin je een remarketing campagne wil opstellen. Google vermeldt hierbij dat het extra data verzamelt over het verkeer op je website.

In de volgende stap stelt Google een remarketinglijst op. De internetgigant kiest eerst automatisch alle bezoekers. Je kan deze lijst later aanpassen, zodat je een specifieker publiek target. Met remarketing via Google Analytics kun je eender welk segment in Google Analytics gebruiken als remarketinglijst. Wil je enkel bezoekers targeten die een bepaalde pagina hebben bekeken – zoals je soldenpagina bijvoorbeeld – targeten of wil je alle bezoekers bereiken die een product in het winkelmandje hebben geplaatst, maar niet besteld hebben? Het is allemaal mogelijk!

Ook herhaalaankopen zijn geen probleem. Verkoop je een product dat vaak opnieuw besteld wordt of waarvoor accessoires of aanvullingen nodig zijn? Dan kan je ook hierop inspelen met remarketing. Stel dat je printers verkoopt, dan kan je een remarketinglijst opstellen voor iedereen die een printer heeft gekocht en hen na drie maanden targeten met advertenties voor nieuwe toners / cartridges.

Testen en optimaliseren

Weet je welke bezoekers je wilt bereiken? Dan ben je klaar om je remarketing-campagnes in Google AdWords op te stellen. Voeg de remarketinglijsten die je in Analytics hebt gemaakt toe als targetingmethode voor je remarketing-campagne, voeg advertenties toe en je campagne is gestart!

Staat je campagne al even online? Bekijk dan de resultaten en optimaliseer je campagne. Sluit bijvoorbeeld ongepaste sites uit, zodat je advertenties daar niet meer verschijnen. Optimaliseer je advertenties, zodat ze meer opvallen. Bekijk daarnaast of je doelgroep via de campagne tot een conversie overgaat. Merk je dat dit helemaal niet het geval is? Test dan zeker ook andere specifiekere doelgroepen.

Executive Summary

Een remarketing campagne opstellen? Daar heb je geen website-aanpassingen meer voor nodig als je Google Analytics gebruikt!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *