Nu ook backlinks URL report in de Social rapporten van Google Analytics

Google maakte vorige week bekend dat de social rapporten van Google Analytics zullen worden uitgebreid met backlink url rapporten. Met deze rapporten krijgt men meer social insight op welke content van jouw website of blog het meeste links genereert. Daarbij geven de reports ook weer waar conversaties worden gevoerd die betrekking hebben tot jouw content. Door te weten te komen welke content het meeste links behaald is het makkelijker dit succes uit te breiden en verder relaties uit te bouwen met gebruikers die in interactie treden met jouw content.

Waar het Backlinks rapport vinden in Google Analytics?

Het rapport met backlink URL’s is te vinden onder het tabblad ‘verkeersbronnen’. Vervolgens gaat men naar ‘sociaal’ en dan de onderverdeling ‘pagina’s’ . Nu kan men klikken op één van de URL’s onder de grafieken. Dan komt er boven de grafieken een nieuw tabblad tevoorschijn met ‘Activiteitenstream’. Dit is te zien op de onderstaande foto.

 

 Als men klikt op activiteitenstream verschijnen onder de grafieken alle conversaties die gevoerd worden die betrekking tot de pagina van je website of blog. Naast conversaties kan men ook kiezen voor ‘events‘ . In deze reports vind je informatie over de backlinks. Deze informatie omvat alle mogelijke social events. En men kan vervolgens bij iedere backlink de activiteiten bekijken of de pagina waar de link op verschenen is. Waar je de conversaties en events kunt vinden, zie je op de onderstaande afbeeldingen.

Ziet Google backlinks als Social informatie?

Met deze nieuwe update lijkt Google te stellen dat backlinks niet langer een SEO gegeven zijn maar toebehoren aan de social data. Natuurlijk zijn backlinks ook een zeer belangrijk onderdeel voor SEO maar als men logisch nadenkt over de indeling van Google Analytics zit er een logica achter de denkwijze van Google. Zo staat onder de SEO rapporten enkel data die intern met de website heeft te maken, waar onder social de informatie staat die van buiten de website komt. En dat is ook zo met de backlinks rapporten. Toch wordt deze data vooral gebruikt door SEO-specialisten.

Google lijkt toch vooral de Social media experts tegemoet te willen komen. Laat ons hopen dat de SEO experts zich niet tegen het hoofd gestoten voelen…

Executive Summary

Wat? Een nieuwe update van Google Analytics laat toe backlink url’s rapporten te bekijken.
Dus? Nu is men op de hoogte welke content uw gebruikers activeert.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *