Nieuw bij Google Analytics: The Customer Journey to Online Purchase

Hoe kunnen we de ‘journey’ van bezoekers beter begrijpen vanaf het eerste bezoek tot een conversie? Inzicht krijgen is een van de belangrijkste aandachtspunten voor online The Customer Journey to Online Purchasemarketeers en Google Analytics helpt hen daar bij. Om daar beter op in te spelen heeft Google een nieuwe tool gelanceerd: The Customer Journey to Online Purchase. Het moet je in staat stellen om het volledige traject te volgen dat een bezoeker aflegt richting conversie, hoe lang dat ook mag duren.

Volg het conversietraject op de voet

Bezoekers converteren meestal niet vanaf het eerste bezoek. Ze doen eerst online research en wegen de verschillende mogelijkheden tegen elkaar af. Daarna maken ze een beslissing om al dan niet tot een ‘gewenste actie’ (lees conversie) over te gaan. Het beslissingsproces kan meerdere dagen/weken duren. Bovendien groeien de bronnen van waaruit ze jouw site vinden (paid, organisch, social, blogs, bannering,…). Een zicht krijgen op het bezoekersgedrag levert marketeers een schat aan informatie op om hun site en online marketing te optimaliseren. En dat is wat de nieuwe tool van Google Analytics doet.

Troeven van The Customer Journey to Online Purchase

Dankzij de data die The Customer Journey to Online Purchase verzamelt, kan je:

  • De purchase paths op basis van interacties met een e-commerce adverteerder traceren
  • Achterhalen hoe je met je verschillende marketing kanalen bezoekers sneller kan laten converteren
  • Nagaan hoeveel tijd bezoekers nodig hebben om een online aankoop te doen
  • Verschillende sectoren benchmarken zodat je resulaten binnen je sector kan vergelijken

Benchmarks Dashboard

De tool werkt met ‘lookback windows’ waarmee je in de tijd terug kan gaan en het ‘aankooptraject’ van een bezoeker kan volgen. Bovendien kan je vergelijken met je collega’s in de sector en bekijken of de conversies voor jouw site langer duren dan het gemiddelde in de sector. De benchmarks worden verzameld in het Benchmarks Dashboard en de data die je daarin vindt, vergelijk je met je eigen multi-channel funnels rapporten. Zo krijg je een duidelijk beeld van welke kanalen een impact hebben op je conversies.

Daarna is het zaak om je marketingacties daarop af te stemmen, de nodige wijzigingen door te voerenn, budgetten aan te passen en zo je conversies te doen stijgen.

Executive Summary

Dankzij de nieuwe tool van Google Analytics kan je het ‘aankooptraject’ van je bezoekers op de voet volgen
Benchmarks Dashboards tonen de conversietijd in vergelijking met je concurrenten

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *