Klantentevredenheid meten met Google Analytics

Klantentevredenheid metenTevreden klanten zijn goede promotors voor je merk. Maar hoe weet je nu of jouw klanten ook tevreden zijn met hun aankoop en de manier waarop die aankoop tot stand kwam? Een groot aantal conversies is leuk, maar het is des te interessanter als converterende bezoekers ook terugkomen naar je website en jouw website aan hun vrienden en familie aanraden. Daarom is het belangrijk om via Google Analytics ook enkele statistieken te bestuderen die weergeven of je converterende bezoekers al dan niet tevreden waren met hun aankoop.

Meer dan alleen conversieratio

Om de conversies te verhogen, kijken heel wat marketeers vooral naar statistieken zoals conversiepercentages en zoekwoorden die veel conversies genereren. Aan de hand van deze statistieken is het echter onmogelijk om te weten in hoeverre deze bezoekers ook tevreden zijn met jouw website en in de toekomst je website zullen bezoeken of aanraden aan vrienden en familie.

Door het bouncepercentage, het aantal pagina’s per bezoek en de gemiddelde bezoekduur van converterende bezoekers te bestuderen, kom je al heel wat meer te weten over de (on)tevredenheid van de personen die converteerden.

Klantentevredenheid meten via bounce percentage

Het bounce percentage is een goede statistiek om te meten of je bezoekers tevreden zijn. Onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat de kans op conversies bij een laag bounce percentage het grootst is. Als het bounce percentage 70% of hoger is, neemt de kans op conversies sterk af.

Om een hoog bounce percentage te verlagen, kan je kijken naar de specifieke zoekwoorden die een hoog bounce percentage genereren. Onderzoek waarom mensen die met dat zoekwoorden zoeken jouw website(pagina) niet interessant vinden. Bekijk tevens welke zoekwoorden de meest tevreden klanten naar jouw website lokten. Ga bij een laag bounce percentage ook na of het laden van de website niet te lang duurt en of alles goed te lezen en te vinden is.

Bounce percentage en aantal pagina's per bezoek

Klantentevredenheid meten via aantal pagina’s per bezoek en bezoekduur

Hoe meer pagina’s klanten zien per bezoek en hoe langer het bezoek duurt, hoe hoger de kans dat ze converteren en dat ook in de toekomst zullen doen.

De kans op conversies neemt echter af na ongeveer 10 pagina’s per bezoek. De verklaring daarvoor is dat websitebezoekers die lang op je website blijven, vaak niet vinden wat ze zoeken en uiteindelijk afhaken. Daarom is het belangrijk dat je de zoekopdrachten op je website bekijkt en nagaat waarnaar je bezoekers op zoek zijn. Beslis aan de hand daarvan of de website navigatie misschien beter kan, of onderzoek hoe je bezoekers reeds vanaf de homepage naar hun doel kan leiden.

Executive Summary

Tevreden klanten zijn goede promotors voor je merk
Meet daarom je klantentevreden via statistieken zoals bounce percentage, aantal pagina’s per bezoek en bezoekduur

1 Comment

  1. SalMNellum

    1 month ago

    Every weekend i employed to visit this web site, because
    i desire enjoyment, for the reason that this
    this webpage conations actually good funny information too.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *