Hoe kun je dalende conversieratio’s counteren?

dalende conversieratio

Een goede conversieratio is van cruciaal belang voor websites die zich richten op digitale verkoop of het werven van nieuwe contacten en prospecten. Het is dan ook rampzalig wanneer de conversieratio plots een heel pak daalt. Het probleem zo snel mogelijk achterhalen en counteren is de boodschap.

Conversie versus conversieratio

De term conversie betekent dat een bezoeker van een website een aankoop verricht, zich inschrijft op een nieuwsbrief, op een call-to-action button klikt of eventueel reageert op een blogtekst. Het komt er feitelijk op neer dat de webbezoeker de handeling verricht die jij als webpaginabeheerder hem wil laten doen.

De conversieratio is het percentage websitebezoekers dat uiteindelijk tot een bepaalde actie overgaan. Hoe hoger de conversieratio, hoe groter het rendement van je website.

Help, mijn conversieratio daalt!

Lage of snel dalende conversieratio’s zijn altijd slecht nieuws voor websites die hoofdzakelijk gericht zijn op klantenwerving of e-commerce. De redenen voor een daling kunnen divers zijn: een veranderd marktaanbod, scherpere concurrentie of ook gewoon technische problemen met je site of server.

Paniek is alleszins een slechte raadgever als je met dalende conversieratio’s wordt geconfronteerd. Als je de juiste oorzaak kunt achterhalen, bestaan er voldoende oplossingen om de negatieve trend snel te counteren.

Lage of snel dalende conversieratio’s zijn altijd slecht nieuws voor websites die hoofdzakelijk gericht zijn op klantenwerving of e-commerce.

Click to tweet!

Kijk of er technische problemen zijn

Als eerste stap kijk je of er ook een daling is van het aantal bezoekers op je website. Als dat niet het geval is, onderzoek je het best of alle links naar bestelformulieren of registratiemodules nog werken. Want mogelijk is er dan een technisch probleem.

Analyseer je toegangskanalen

Controleer via welke toegangskanalen je conversieratio’s het meeste dalen. Merk je bijvoorbeeld dat Google een probleem vormt, check dan of er iets scheelt met je domeinnaam. Als het probleem zich bij alle toegangskanalen situeert, moet je de markttendensen onder de loep nemen. Wat ons meteen tot de volgende stap brengt.

Verhoogde concurrentie en markttendensen

Als technische problemen niet aan de oorzaak liggen, bevindt de verklaring voor de dalende conversieratio’s zich in een breder perspectief. Het is dan tijd om een grondige analyse te maken van je webcontent en de positie van je website ten opzichte van je concurrenten. Werk aan de winkel dus voor je marketingteam.

Hou ten slotte rekening met seizoensgebonden markttendensen. Zo is algemeen bekend dat mensen in februari en september, vlak na de solden en een vakantieperiode, veel minder shoppen of geld uitgeven dan tijdens andere maanden.

Executive Summary

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom de conversieratio’s van je website beginnen dalen. Zoek eerst naar de exacte oorzaak en onderneem dan de passende actie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *