Onlyhumans

Advanced segmentsGoogle AnalyticsGoogle>Google AnalyticsMeer topics Q&A

17.04.2013 - Content

Hoe een Q&A sectie opstellen via Google Analytics

Het is al vaker aangehaald op deze blog: relevantie is super belangrijk wanneer het gaat over online content. Consumenten zoeken via zoekmachines en sociale media naar antwoorden op vragen waarmee ze al lang worstelen. Geef je op je website geen antwoord op de vraag van de gebruiker, dan is de stap naar een concurrent heel klein.

Een uitstekende manier om relevantie te bieden op je website, is een Q&A pagina of een FAQ pagina. Zeker wanneer je technisch ingewikkelde producten aanbiedt, kan een Q&A heel handig én relevant zijn voor een consument. Het nodigt hem ook uit om verder te kijken op je website, aangezien je professioneel en betrouwbaar overkomt.

Het probleem is vaak welke vragen je juist in zo’n Q&A sectie plaatst. Als expert in je vakgebied zit je vaak “te diep” in de materie om niet altijd te weten welke vragen consumenten juist bezighouden. Google Analytics kan op zo’n moment een uitweg bieden.

Data uit Google Analytics gebruiken voor Q&A

Indien je in Google Analytics gaat kijken naar de zoekwoorden waarmee gebruikers via organische weg op de site belanden, dan zie je meteen dat zij al heel wat vragen stellen in zoekmachines. We zien heel wat vraagwoorden terug komen in deze zoekwoordenlijst, zoals hoe, wat, waar, wanneer, …

Via advanced segments is het heel eenvoudig om al deze zoektermen te bundelen in een overzicht. De lijst die je dan bekomt vormt meteen een mooie basis voor je Q&A sectie.

Klik in Google Analytics op Advanced Segments en geef je segment een passende naam, zoals Q&A of FAQ. Selecteer “Include”, en kies “zoekwoord” als dimensie. Kies voor Matching Regex, en geef in de tekstbalk alle vraagwoorden in die interessant zouden kunnen zijn voor je Q&A sectie, gebruikmakende van de Regex-codering. Neem typische vraagwoorden op zoals hoe, wat, waar, wanneer, waarom, maar zeker ook vergelijkingswoorden zoals of, versus, … Sla je segment op.

Bij de organische verkeersbronnen krijg je nu een overzicht van vragen die bezoekers zich stelden vooraleer ze op je website kwamen. Stel jezelf de vraag of jouw website een antwoord biedt op deze vragen. Indien niet, dan zal je vaak te maken krijgen met een hoge bounce rate. Een uitgebreid antwoord bieden op vragen die bezoekers zich frequent stellen kan je bounce rate gevoelig naar beneden halen.

Q&A up-to-date houden

Maak er een gewoonte van om deze lijst regelmatig te bekijken, en stel bijvoorbeeld in dat je hiervan wekelijks een mail krijgt. Op die manier kan je je Q&A sectie regelmatig bijvullen met nieuwe content, en blijf je up-to-date.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans