Google Analytics visualiseert de Visitor Flow

Na de multi-funnel channels heeft Google Analytics weer een nieuwe feature die online marketeers de mogelijkheid geeft het gedrag van de site bezoeker verder uit te diepen. Dat maakte Google gisteren op hun blog bekend  via hun eigen Analytics blog. Met de multi-funnels channels kunnen we het gedrag van de gebruiker beter plaatsen en er op anticiperen. Met Flow Visualization als nieuwe tool krijgen de marketeers een nog beter zicht op hoe bezoekers zich voortbewegen over een website.

Men koos er bij Google voor om niet verder te werken met individuele paths, die vaak zeer onoverzichtelijk zijn en dus niet echt een aanwinst zijn in de analyse. Daarom ontwierp men voor Google Analytics een duidelijke visualisatie die de bewegings-‘ flow’ van de bezoekers in kaart brengt.

Go with the flow!

De bezoekerflow is de ideale grafische uitwerking van het traject dat bezoekers afleggen op een website. Het traject wordt getoond vanaf de verkeersbron die de bezoeker naar de site brengt tot het punt waar de bezoeker afhaakt. De visualisatie laat ook zien hoeveel bezoekers een bepaalde flow volgen zodat het belang van iedere flow nog eens apart kan worden geanalyseerd.

Een tweede sterke punt is dat de flow visualisatie interactief is. Zo kan ieder klein onderdeeltje van de gehele visitor flow worden uitvergroot.

Een flow betekent niet dat enkel de belangrijkste wegen worden getoond maar in elk knooppunt kunnen alle bezoekers worden teruggevonden en worden gevolgd die op dat punt zijn gepasseerd.

Naast de visitor flow is er ook een flow visualisatie die zich richt op de goal flow. Deze visualisatie toont welke stroom de bezoekers volgen om tot een doel te komen op de website. Op deze manier is ook goed zichtbaar waar bezoekers afhaken in dit proces, en waar naderhand mogelijke aanpassingen nodig zijn op de website.

De nieuwe visualisatie is voor iedereen bruikbaar met een Analytics account in de komende weken. De feature gaat eerst van start in beta waarbij wel al meteen gebruik gaat gemaakt worden van real-time data. Google meldde in dezelfde post dat er nog nieuwe visualisaties opkomst zijn die het leven van de marketeer interessanter en ook makkelijker moeten maken.

Kijk ook even naar het onderstaande filmpje van Susan Wojcicki, Senior Vice-President of Advertising bij Google, die de Flow Visualisatie uit de doeken deed op de Web 2.0 Summit.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *