Content analyseren – Google Analytics basics

Content creëren is een ding, content analyseren dat is andere pap. Google Analytics heeft een hele set waardevolle rapporten (standaard en aangepast) waarmee je de content op jouw website of blog kan controleren via een zeer flexibele interface. Met enkele kliks krijg je de gewenste overzichten die je dan kan analyseren om daarna aanpassingen door te voeren en nog meer bezoekers naar jouw site te leiden. Een correcte analyse en relevante aanpassingen laten bezoekers het pad volgen dat jij voor ogen hebt.

Google Analytics – inhoud

Google Analytics is verdeeld in vijf grote categorieën: bezoekers, advertenties, verkeersbronnen, inhoud en conversies. Je kiest zelf welke rapporten voor jou of voor de klant belangrijk zijn of welke resultaten je bijhoudt in een KPI-document.  Informatie over de content van je website staat onder de categorie ‘inhoud’. Laten we enkele basics van dichtbij bekijken (zonder uit te wijden over conversies of andere categorieën).

1.    Overzicht

Het inhoudsoverzicht geeft een kort overzicht van enkele belangrijke parameters zoals (unieke) paginaweergaves, gemiddelde tijd op de pagina, bouncepercentage, uitstappercentage enz. Hier zie je ook al een lijst van de meest weergegeven pagina’s. Je kan bovenaan rechts selecteren over welke periode je de resultaten wilt zien. Filters inschakelen, zoals enkel ‘niet-commercieel zoekverkeer’, kan via ‘geavanceerde segmenten’ bovenaan. Wanneer je een bedrijfsblog aanmaakt wil je natuurlijk ook scoren op non-branded zoekwoorden. Dit kan je het best controleren door te werken met filters.

2.    Site-inhoud

De site-inhoud kan je overzichtelijk bekijken onder het rapport ‘pagina’s’.  Ook hier zien we een overzichtelijke gesorteerde lijst met titel van de pagina, aantal paginaweergaves, aantal unieke paginaweergaves, gemiddelde tijd op pagina, bouncepercentage en uitstappercentage.
Je kan er ook voor kiezen om een gedetailleerd inhoudsrapport aan te maken.

Wil je weten op welke pagina bezoekers eerst terecht komen? Dat kan je vinden in het rapport ‘bestemmingspagina’s’. Wanneer je enkel het non-branded zoekverkeer als filter inschakelt, zie je onmiddellijk welke pagina’s goed scoren in de zoekmachines.  Je kan bovendien verschillende secundaire dimensies weergeven zoals verkeersbronnen, bezoekers, technologie. Zo is het mogelijk om te bekijken in welke regio een bestemmingspagina het meest wordt getoond of via welk zoekwoord men op de pagina is terecht gekomen. Het is altijd leuk om te onderzoeken via welke zoekwoorden je site wordt gevonden. Zo komt je vaak voor verrassingen te staan en krijg je ook inspiratie om content te schrijven voor onderwerpen waarvoor je nog niet gevonden wordt.

Naast de bestemmingspagina’s kan je ook het overzicht van ‘uitstappagina’s’ bekijken.

3.    Sitesnelheid

De snelheid van een pagina is belangrijk voor het Google indexatiesysteem. In Google Analytics kan je zien welke pagina’s traag laden. Hou dit dus zeker in de gaten!

4.    Zoekopdrachten op site

De zoekopdrachten op uw site kunnen een indicatie geven van de verwachtingen van bezoekers. Misschien zijn ze op zoek naar zaken die te verborgen op de site staan. Zijn er zaken waarnaar meerdere mensen zoeken, maar die nog ontbreken op de site of blog, voeg er dan een pagina aan toe.

5.    Gebeurtenissen (event tracking)

Je kan gebeurtenissen op je website meten via ‘event tracking’. ‘Gebeurtenissen’ zijn interacties op de website zonder dat bezoekers hiervoor de website verlaten, zoals downloads of het bekijken van video’s. Door een extra code toe te voegen aan de video of link kan je de events meten. Wanneer bezoekers slechts 1 pagina bekijken en hier een gebeurtenis plaatsvindt, waarna hij de site verlaat, zal dit niet geïnterpreteerd worden als een bounce.

Zeer handig is de optie om events te bundelen en als doel in te stellen .  Zo zie je per verkeersbron hoeveel keer het event heeft plaatsgevonden.

Event tracking heeft zeer veel voordelen ten opzichte van virtual pageviews. Het wordt niet bij de page views gerekend en je kan aan ieder event labels meegeven.

6.    Analyse op pagina

De vroegere ‘Site-overlay’ functie van Google Analytics noemt nu ‘analyse op pagina’. Hier kan je individuele pagina’s analyseren en controleren op welke links er wordt geklikt. Wanneer je hierop klikt zie je de homepage van jouw website met informatie zoals aantal pagina weergaves of de gemiddelde tijd op pagina.

Klikpercentages worden weergeven met ballonnetjes en er is ook de mogelijkheid om aangepaste weergaves te tonen zoals enkel links die boven aan bepaald percentage liggen.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *