Betere blogberichten dankzij Google Analytics: zo doe je dat!

qm-content-analytics

Meten is weten: het is een veelgebruikte dooddoener, maar er schuilt een kern van waarheid in. Wie in het wilde weg blogberichten schrijft maar nooit een kijkje neemt naar de resultaten, is niet zo goed bezig. Wie Google Analytics op de juiste manier gebruikt, haalt daar veel informatie uit. Door gegevens uit Google Analytics te interpreteren, slaag je erin om nog betere blogberichten te schrijven!

Schrijf blogberichten die populair zijn bij je lezers

Om veel trafiek naar je website te halen is het belangrijk om content te schrijven waar je lezers van houden. Dankzij Google Analytics is het eenvoudig om te zien welke blogberichten het meest populair zijn. Ook al vind je die berichten zelf geen hoogvliegers, is het belangrijk om meer van dit soort berichten te schrijven. Ze zijn namelijk erg populair bij je doelpubliek en trekken dus veel bezoekers aan.

Bezoekersaantallen: gemakkelijk meetbaar en veelzeggend

“Met Google Analytics analyseer je de meest en minst populaire blogberichten”

Het aantal bezoekers op een bepaald blogbericht is gemakkelijk te meten en te interpreteren. Berichten met meer bezoekers zijn uiteraard populairder. Als een blogpost veel bezoekers krijgt, betekent dit dat veel mensen geïnteresseerd zijn in het onderwerp van de post. Meer content schrijven rond dit keyword of gelijkaardige zoekwoorden is dus de boodschap. Door deze pagina’s vervolgens met elkaar te linken, creëer je nog meer trafiek.

Een nieuwe functie in Google Analytics, content grouping genaamd, laat je toe je content in verschillende groepen op te delen en per groep te analyseren. Zo kan je bijvoorbeeld kijken of artikels over sociale media het beter of juist minder goed doen artikels over content marketing.

Je kan de bezoekersaantallen bekijken in verschillende tijdspannes. Als je alleen de laatste maand selecteert, kan dit een vertekend beeld geven. Sommige onderwerpen zijn immers populair tijdens bepaalde periodes in het jaar. Een overzicht van een heel jaar zal dan weer nieuwe artikels benadelen. Bekijk dus verschillende tijdspannes en maak een goede afweging bij het bepalen van je populaire artikels.

De minst populaire blogberichten opsporen en herwerken

Bij je zoektocht naar populaire artikels kan je ook het omgekeerde doen: de artikels met de minste bezoekers opzoeken. Geef die blogberichten een make-over, zodat ze interessanter worden voor je doelpubliek. Hergebruik de eerder geschreven content, maar maak er iets beters van. Je kan hetzelfde doen met blogberichten die niet meer relevant zijn: die kan je vaak via enkele eenvoudige ingrepen een pak tijdlozer maken.

Tijd op de pagina : een belangrijke indicator

” Dit zijn dé Analytics metrics voor je blog”

Naast het aantal bezoekers op een bepaalde blogpost, is ook de tijd die ze op die pagina spendeerden belangrijk. Gaan je bezoekers na 5 seconden alweer weg? Dan dachten ze waarschijnlijk iets anders te vinden toen ze naar je blog surften. Bekijk dus zeker ook eens de tijd die bezoekers gemiddeld spendeerden op je populaire blogberichten. Is die tijd langer dan de gemiddelde tijd die ze op je site spenderen? Dan heb je een echte topper beet! Dit soort pagina trekt bezoekers aan en weet ze ook te behouden.

Terugkerende bezoekers in Google Analytics

Als bezoekers terugkeren, wil dit zeggen dat ze je content zo interessant vinden dat ze hem vaker willen lezen. Met behulp van Google Analytics kan je zien hoeveel bezoekers je blog meer dan één keer bezochten. Als je veel bezoekers hebt, maar ze keren nooit terug, is dat niet zo’n goed teken.

Bepaalde blogs genereren meer trafiek op bepaalde dagen tijdens de week, of zelfs op bepaalde tijdstippen. Met behulp van Google Analytics kan je rapporten creëren die de bezoekersaantallen van je blog per dag of tijdstip laten zien. Zo weet je wanneer je het best nieuwe blogberichten lanceert.

Conversies dankzij je blogberichten meten met Google Analytics

Het uiteindelijke doel van je blog is je bezoekers motiveren om een conversie te doen. Dat kan gaan van het invullen van een contactformulier tot een inschrijving op de nieuwsbrief of een effectieve online aankoop. Je kan je doelen ingeven in Google Analytics, zodat je een duidelijk overzicht krijgt van het aantal bereikte doelen in een bepaalde tijdsspanne.

Verwijzingsverkeer laat links naar je blogberichten zien

Een manier om je blog in de kijker te zetten, is links delen via sociale media of anderen aan te zetten om jouw links te delen op hun site of sociale media profiel. Je kan verschillende strategieën uitproberen om je content te promoten. In Google Analytics laat het ‘referral’ of verwijzingsverkeer zien hoe goed je daarin geslaagd bent.

Heb jij nog meer handige tips om Google Analytics te gebruiken om betere blogberichten te schrijven? Deel ze met ons in een reactie!

Executive Summary

Door Google Analytics te gebruiken, schrijf je betere blogberichten. We leggen je tal van manieren uit waarop je deze tool kan gebruiken om je bestaande blogberichten te analyseren en te verbeteren. Bovendien leer je dankzij Google Analytics hoe je het bloggen in de toekomst nog beter aanpakt.

2 Comments

  1. Remco van der Beek

    5 months ago

    Goede tips. Toch één krtisiche noot: de metric terugkerende bezoeker heeft veel van zijn waarde verloren. Want je hebt altijd meer terugkerende bezoekers dan Google Analytics aangeeft. Vanwege cookie deletion en het gebruik van meerdere devices door eenzelfde bezoeker is het aantal terugkerende bezoekers zwaar vertekend. Foutmarges van 50% zijn niet uitzonderlijk.

  2. Leen Persoons

    5 months ago

    Dag Remco, bedankt voor je reactie! Wat je daar zegt, klopt volledig. De foutenmarges zijn natuurlijk wel sterk afhankelijk van je website, er valt geen algemene trend op te plakken. Bij een website over online marketing zullen deze bijvoorbeeld hoger liggen dan bij een website met bezoekers die minder kennis hebben over cookies en minder smartphones en tablets bezitten.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *