Google Analytics Real-Time en Premium

Google kondigt aan dat  het zijn analytics programma een sterk staaltje techniek uithaalt. Google Analytics wordt voorzien van een aantal real-time rappporten, waarmee je je websitebezoekers real-time kan volgen. Naast deze belangrijke wijziging, waarop verder kan gebouwd worden richting social media monitoring, komt Google ook met een premium versie van zijn webstatistieken, Google Premium.

Vaak wordt webanalytics nog over het hoofd gezien door bedrijven (gisteren nog meegemaakt dat er geen aandacht aan besteed wordt in een briefing). Wat we van deze update moeten leren, denk ik, is dat Google hiermee een belangrijke stap zet naar het monitoren van de relatie met websitegebruikers. Uiteindelijk zullen we willen komen tot het real-time optimaliseren, helpen en bijsturen van onze gebruikers op onze sites. De ervaring optimaliseren. Het gaat niet om de statistieken, de gemiddeldes, het zal gaan om iedere indiviuele ervaring zo optimaal mogelijk te maken. Google Analytics 1-to-1. Mooi werk, Google!

Google Real-time

Deze mogelijkheid was in andere analyticspakketten reeds jarenlang aanwezig. Het was voor de gevorderde Google Analytics gebruiker vaak een reden om naast Google Analytics voor een tweede webstatistiekenprogramma te kiezen.

Google hecht al een hele poos belang aan de snelheid van het laden van webpagina’s. Het web wordt meer en meer real-time, en social media heeft daar uiteraard alles mee te maken. Nog niet iedereen zal deze real-time rapporten meteen terugvinden in het programma. Google laat weten dat het dit de komende weken mondjesmaat zal uitrollen over de verschillende gebruikers. De real-time rapporten zullen beschikbaar zijn in de standard-view van Google Analytics en zal dus niet werken samen met Analytics filters.

Google Premium

Naast de gratis versie van Google Analytics komt Google nu ook met een betalende versie, Google Premium. Hierover zijn al veel speculaties gedaan, maar voor alle duidelijkheid: de gratis versie blijft bestaan. Het democratiseren van website-statistieken blijft voor Google vanzelfsprekend uiterst belangrijk. Het is ook voor hen de grootste bron van info over wat er in de wereld gebeurt.

Google Premium heeft bijkomende voordelen voor zijn gebruikers:

  • extra verwerkingskracht: waardoor de metingen nog preciezer worden
  • garanties of service level degrees (SLA’s)
  • geavanceerde functionaliteiten: zoals conversie attributie (welke verschillende kanalen hebben in welke mate bijgedragen tot een conversie: i.p.v. enkel het laatste gebruikte kanaal met de eer te gaan laten lopen)
  • last, but not least: support

Goedkoop is het niet. Pricing begint vanaf 150.000 USD. Google Premium is voorlopig enkel beschikbaar in de US, UK en Canada.

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XNIQ7lxIXxg[/youtube]

Executive Summary

Wat? Google komt met realt-time statistieken en een betalende versie van Google Analytics
En? dit is een belangrijke stap naar real-time optimalisatie van de 1-to-1 gebruikers-ervaring

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *