12.02.2013 - Search

Google Adwords SEA | Wat vertellen conflicterende resultaten en wat kan je eraan doen?

Wanneer je je SEA campagnes in Google Adwords optimaliseert, kan het zijn dat je op een aantal conflicterende resultaten stuit. Waarom zie je bijvoorbeeld plots meer impressies, terwijl het aantal clicks daalt? Deze schijnbaar tegengestelde resultaten komen echter vaker voor dan je misschien wel zou verwachten en de interpretatie ervan kan je helpen om meer inzicht te verwerven in je Google Adwords campagne.

 

Stijgende impressies en dalende clicks

Als je je SEA campagne in Google Adwords bekijkt en je ziet een stijgend aantal impressies, maar een dalend aantal clicks, gaat bij elke online marketeer de alarmbel rinkelen. Dit betekent immers een dalende CTR.

Meestal kan deze trend echter gemakkelijk verklaard worden door de zoekwoorden van de campagne te evalueren. Als je bijvoorbeeld nieuwe zoekwoorden in je campagne geïntegreerd hebt die te algemeen zijn, zullen je advertenties meer vertoond worden, maar zal het aantal clicks stabiel blijven of zelfs dalen. Ook met zoekwoorden met te brede match types kan dit probleem voorkomen. Dan kan je overwegen om deze zoekwoorden te pauzeren of af te wachten wat er zal gebeuren op langere termijn. Als je kiest voor de tweede optie is het wel raadzaam om deze zoekwoorden elke dag goed op te volgen.

 

Stijgende CTR en dalende conversieratio’s

Als je CTR de hoogte ingaat, is het logisch gevolg dat ook je conversieratio stijgt. Toch is dit niet altijd het geval. Als je bijvoorbeeld nieuwe advertentieteksten test, maar gebruikers een discrepantie ervaren tussen wat gezegd wordt in de advertentie en wat ze zien op de landingspagina, zal de CTR stijgen en het aantal conversies talen. Let op dat de boodschap van je advertenties steeds overeenkomt met deze van je landingspagina’s en pas een goede call to action toe.

Een verklaring voor een stijgende CTR en dalende conversieratio’s kan eveneens te vinden zijn in een error op de landingspagina. Als conversies plots niet meer getrackt worden, zullen er geen conversies in Google Adwords geregistreerd worden, maar zie je wel een stijgende CTR.

 

Stijgende CPC en dalende ranking

Meestal is een stijgende CPC en een dalende ranking het gevolg van een slechte kwaliteitsscore. Hou daarom bij het optimaliseren van je Google Adwords campagnes steeds je kwaliteitsscore goed in de gaten en splits je zoekwoorden op volgens specifieke advertentiegroepen.

Soms is een stijgende CPC en dalende ranking echter ook het gevolg van veranderingen bij de concurrentie. Als je concurrent meer biedt op bepaalde zoekwoorden en kwalitatieve advertenties voorziet, zal jouw CPC stijgen en je ranking dalen. Je concurrentie nauw in de gaten houden is dus de boodschap!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans