Google Adwords locatie-targeting onder de loep

adwords-location-targeting

We hadden het eerder al over lokale SEO, maar in je Adwords-campagnes is locatie ook van groot belang. Het lijkt op het eerste gezicht misschien een basissetting die je bij de opzet van een campagne snel instelt en waar je later niet veel aandacht meer aan besteedt, maar toch kan experimenteren met verschillende locatiesettings een grote impact hebben op je resultaten. We nemen de locatie-instellingen onder de loep en bekijken hoe je die optimaal instelt voor jouw campagnes.

De basis: locatie-instellingen op campagneniveau

In Adwords stel je de locatie in op campagneniveau. Je hebt daarbij de keuze uit het targeten van vastgelegde gebieden, zoals een landen, steden of provincies of een radius rond een bepaalde plaats. Google bepaalt de locatie van een gebruiker op basis van het IP-adres of, bij een mobiel toestel, op basis van de locatie van dat toestel.

Daarnaast kan Google je campagnes ook targeten op basis van interesse. Daarbij bereik je gebruikers die interesse tonen in een bepaald gebied, bijvoorbeeld wanneer ze de naam van de locatie opnemen in een zoekopdracht, ze op een bepaald Google-domein zoeken of ze in Google Maps zoeken. Indien je niet wil dat Google je campagnes target op basis van interesse, moet je de geavanceerde locatieopties in je campagnes veranderen van ‘Mensen in mijn getargete locatie of mensen die hiernaar zoeken of hier pagina’s over bekijken’ naar ‘Mensen in mijn getargete locatie’. Geavanceerde locatieopties bieden je meer gedetailleerde informatie.

Controleer of de plaats waar je business doet, is uitgebreid. Zeker als winkelketen is dat belangrijk.

Click to tweet!

Neem je locatie-targeting onder de loep

De locatie die je target is veelal bepaald op basis van waar je als bedrijf business doet. Een nationale webwinkel target waarschijnlijk het hele land, terwijl een kleine keten waarschijnlijk een bepaalde radius rond zijn winkel(s) target. Soms kan het echter de moeite zijn om je locatie-targeting onder de loep te nemen. Controleer of de plaats waar je business doet, uitgebreid is. Zeker als winkelketen is dat belangrijk. Stel je de vraag of er de afgelopen tijd winkels zijn bijgekomen of gesloten. Zit je locatie-targeting op het eerste gezicht goed, maar loop je toch tegen bepaalde problemen aan zoals een beperkt budget? Beperk je dan tot alleen steden. Heb je één winkel of een keten van verschillende winkels, experimenteer dan met het targeten van verschillende radiussen rond je winkel(s) om te kijken wat het beste werkt.

CPC-biedingen op basis van locatie

Tot slot kan je je CPC-biedingen aanpassen op basis van locatie. Dit levert vooral resultaat op als je account al lange tijd loopt. Ga per campagne naar dimensies -> gebruikerslocaties kijken en onderzoek of er grote verschillen zijn tussen verschillende regio’s. Merk je dat bepaalde steden of regio’s veel beter of veel slechter scoren dan anderen, pas je biedingen daar dan op aan om nog betere resultaten te behalen! Ook de locatie data uit Google Analytics zijn van onschatbare waarde voor het bepalen van je biedingen op basis van locatie.

Executive Summary

De locatie-targeting in Adwords is een basis-setting die vaak over het hoofd gezien wordt. Toch kan bieden op basis van locatie heel wat resultaat opleveren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *