Google Adwords Enhanced campaigns: eenvoudiger, maar minder transparantie

Google kondigde gisteren op de Adwords blog de komst van de Google Adwords enhanced campaigns aan. Enhanced campaigns houdt een grote update van het Adwords platform in, en zou het opmaken van campagnes voor adverteerders heel wat eenvoudiger moeten maken.

Ook Google is de opkomst van mobiel internet natuurlijk niet ontgaan, en voor adverteerders op Google Adwords is het belangrijk dat ze makkelijk kunnen adverteren op verschillende devices. Wie momenteel een campagne aanmaakt die gebruikers op verschillende locaties, verschillende devices en verschillende tijdstippen moeten targetten, weet dat dit heel wat voeten in de aarde heeft. Wie specifiek op mobile wil targetten, of een bepaalde regio wil targetten, moet steeds een nieuwe campagne aanmaken, waar heel wat tijd (en soms frustratie) in kruipt.

Volgens Google houdt dit heel wat kleine ondernemingen tegen om gebruik te maken van het advertentieplatform. Heel wat kleine ondernemingen weten immers niet hoe ze juist alle targettingopties moeten inzetten, en blijven om die reden liever weg van Google Adwords.

Wat verandert in Enhanced Campaigns?

Met Enhanced Campaigns wil Google dit anders zien. Google wil kleine ondernemingen naar Adwords lokken door het aanmaken van campagnes heel wat te vereenvoudigen. Wat zal er concreet veranderen na de update?

  • Eenvoudiger budget toewijzen: budget toewijzen zal in de toekomst veel eenvoudiger kunnen. Je zal biedingen kunnen beheren volgens locatie, tijdstip, device, en veel meer, en dat allemaal binnen één enkele campagne.

VOORBEELD: Een restaurant dat ook ontbijt serveert, wil mensen in de buurt bereiken die zoeken op [koffie] of [ontbijt] via hun smartphone. Door gewoon in drie stappen enkele biedingen aan te passen, kunnen ze (1) 25% hoger bieden voor gebruikers die zoeken binnen een straal van een halve kilometer, (2) 20% lager bieden voor gebruikers die na 11u zoeken, en (3) 50% hoger bieden voor gebruikers die via een smartphone zoeken. Deze biedingen kunnen toegepast worden op alle ads en alle keywords binnen één enkele campagne.

  • Customized ads laten zien, gebaseerd op waar, wanneer en hoe de gebruiker zoekt: afhankelijk van waar de gebruiker zoekt, wanneer, en op welk device kan je de juiste advertentie tonen, de juiste sitelink, app of extentie, zonder dat je hiervoor de campagne hoeft aan te passen voor elk van die afzonderlijke criteria.

VOORBEELD: Een retailer met zowel fysieke winkels als een webshop kan ads met click-to-call en locatie extenties tonen aan mensen die zoeken met een smartphone, en advertenties voor de website tonen aan mensen die zoeken op een desktop, ook in één enkele campagne.

  • Nieuwe conversietypes: met enhanced zou het mogelijk zijn om vele nieuwe conversietypes te kunnen tracken, zoals app downloads of oproepen via de smartphone.

VOORBEELD: Je kan telefoonoproepen langer dan 60 seconden tracken in de Adwords rapportage, en deze vergelijken met andere conversies zoals leads, sales en downloads.

Bidding bij enhanced campaigns

Enhanced Campaigns zal werken op basis van default bids, en die zullen van toepassing zijn op desktops en tablets. Dat wil dus ook zegen dat je niet meer apart kan targetten op tablets. Google heeft immers gemerkt dat het zoekgedrag op tablets en PC’s grotendeels overeenkomt, waardoor het beide devices samenneemt. Hierdoor verliest de adverteerder wel een deel transparatie.

Mobile biedingen zullen bepaald kunnen worden als een percentage van de default biedingen. Hecht je als adverteerder meer belang aan mobile, dan kan je bijvoorbeeld +200% bieden voor mobile ten opzichte van het default bod. Andersom kan je ook een negatief percentage ingeven ten opzichte van het default bod indien mobile voor jou als adverteerder minder belang heeft.

Wanneer beschikbaar?

Wanneer zal enhanced campaigns beschikbaar zijn? Een handvol adverteerders heeft de voorbije weken al uitvoerig kunnen testen met enhanced campaigns, en heeft Google voorzien van de nodige feedback. Google zal enhanced campaigns in de komende weken stapsgewijs lanceren voor andere adverteerders. Tegen juni van dit jaar zou elke adverteerder toegang moeten hebben.

Executive Summary

Google Adwords Enhanced Campaigns
Met Enhanced Campaigns wil Google Adwords het adverteren op verschillende locaties, tijdstippen en devices vereenvoudigen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *