Gesproken zoekopdrachten via smartphones in vele gevallen ‘lokaal’

Mensen die zoeken via een gesproken zoekopdracht (voice search) zijn bijna drie keer meer op zoek naar lokale resultaten dan mensen die via een ‘gewone zoekopdracht’ zoeken. Chitika, beheerder van een lokaal en mobiel advertentienetwerk, voerde onlangs onderzoek uit naar het gebruik van gesproken zoekopdrachten op de iPhone.

Volgens het onderzoek zou zo’n 7% van de zoekopdrachten (op Google) via iPhones gesproken zoekopdrachten zijn. Volgens Google CEO Eric Schmidt zou zelfs 25% van de zoekopdrachten op Android-toestellen gesproken zijn. Zoeken via gesproken opdrachten heeft dus vooral een lokaal karakter in tegenstelling tot zoeken via de browsersite van Google of tekstuele zoekopdrachten op de Google iPhone applicatie. Bovendien handelen één op de drie zoekopdrachten via een smartphone over waar mensen zijn (locatie).

De afbeelding hieronder geeft een vergelijking van lokale zoekopdrachten gedaan via een gesproken opdracht of via tekst op de Google applicatie.

voice_vs_nonvoice_local_search

Volgens Research Director Chitika Dan Ruby worden gesproken zoekopdrachten meestal in de auto uitgevoerd tijdens het rijden. Aangezien mensen hands free rijden en ook het gebruik van de applicatie hands free is, zou dit verklaren waarom gesproken zoekopdrachten meer een lokaal karakter hebben dan ‘gewone’ zoekopdrachten.

Hieronder wordt getoond welke categorieën het meest trafiek ontvangen van gesproken zoekopdrachten en van tekstuele zoekopdrachten met de Google iPhone applicatie.

Categories_Google_Voice_SearchCategories_Google_App_Search

Op basis van deze informatie zouden bedrijven en adverteerders moeten gaan nadenken om  speciale landingspagina’s te ontwerpen voor de verschillende types Google-trafiek. Een grootwarenhuis met een e-commerce site zou bijvoorbeeld gebaat kunnen zijn bij een speciale landingspagina voor de trafiek komende van gesproken zoekodprachten. Op die landingspagina kunnen dan lokale verkooppunten getoond worden i.p.v. door te verwijzen naar de e-commerce site.

Chitika start weldra met hetzelfde onderzoek maar dan voor Android-toestellen. Of de stelling dat gesproken zoekopdrachten drie keer meer ‘lokaal’ zijn ook opgaat voor Androidtoestellen, zullen de resultaten van het onderzoek eens zo interessant maken. Zeker als je weet dat er veel meer zoekopdrachten uitgevoerd worden via Andorid-toestellen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *