‘Gesponsorde links’ op Google omgedoopt tot ‘Advertenties’

Google_AdwordsOngeveer een maand terug is Google begonnnen met het testen van AdWords advertenties ‘advertenties’ te noemen. Voorheen werden die advertenties (nogal ongelukkig) gedoopt tot ‘Gesponsorde links’. De verandering roept wel vragen op. Waarom verandert Google de benaming van de advertenties? Een mogelijke reden hiervoor is dat de term ‘Advertenties’ meer clicks ontvangt dan ‘Gesponsorde links‘.

Vandaag zou iedereen de AdWords links gelabeld moeten zien als ‘advertenties’ in plaats van ‘gesponsorde links’. De officiële confirmatie van Google over de verandering van de labels: “Ja, wij kunnen het uitrollen van de nieuwe labels bevestigen. We experimenteren altijd met de look & feel van onze zoekresultatenpagina’s, inclusief het leveren van relevante advertenties. Het uitrollen gebeurt eerst in de Engelse taal waarna de andere talen en domeinen volgen.”

Zo zou het er nu moeten uitzien:

Google_Advertenties

Zo zag het er voor de aanpassing uit:

Google_Sponsored_Links

Let wel, Gmail advertenties worden nog steeds gelabeld als ‘gesponsorde links’ en ook op andere eigendommen van Google is dit zo.

Google noemt een kat nu dus eindelijk een kat. Advertenties zijn advertenties en ze gesponsorde links noemen was voor de consument misschien wat verwarrend. Wie weet is dat ook de reden waarom 41% van de jongeren geen weet heeft van gesponsorde links. Ten slotte zou de verandering ook kunnen aangeven dat Google meer wilt doen met de ruimte van ‘Advertenties’. Mogelijk kunnen ze in die ruimte beeld- of videoadvertenties beginnen tonen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *