Geen mobiele frequentie voor Google

Google gives voicemail to homelessIn tegenstelling tot wat velen dachten is het niet Google, maar Verizon Wireless en AT&T die de voornaamste geveilde mobiele frequenties in de US hebben binnengehaald.19,12 miljard heeft de veiling opgebracht. AT&T betaalde een slordige 6,64 miljard, Verizon Wireless 9,63 miljard. Google had het minimumbod gedaan voor de nationale frequenties, namelijk 4,6 miljard. Hiermee schept het natuurlijk de perceptie nooit echt voluit te zijn gegaan in de veiling. Ondanks dit wordt er toch in twijfel getrokken of dat Google niet heeft gewonnen. Gewonnen in de zin van dat de winnaar van de nationale frequenties het netwerk moet gaan openstellen voor alle mobiele toestellen en toepassingen. Goed voor de Android, de gsm-besturingssoftware van de open handset alliance, waarvan Google een karttrekker is. Maar ook goed voor Apples Iphone, en de consument in het algemeen.

Het is bijna alsof Verizon en AT&T zouden verloren hebben. Of zijn het allemaal winnaar?

Ik stelde me uiteraard de vraag hoe het komt dat AT&T op basis van slechts enkele dollars meer de nationale frekwenties binnenrijft.

Blijkt dat er zo’n 260 biedingsronden zijn geweest.

Is Mobile dan aan ‘t groeien?

Volgens diegene die het kunnen weten (ze zeggen al jaren dat mobile een hit gaat worden, telkens in het volgende jaar.

Maar nu komt het er echt aan. Google en Apple zien een verhoogde activiteit (natuurlijk!, er was geen activiteit) en Jupiter Research voorziet in 2013 4,8 miljard USD omzet. Nu, de operatoren gaan dan wel meer naar flat-rates model, maar volgt de massa? Nog zijn het de early adopters die gsm-pda-toestellen kopen tegen 700 à 1000 eur per keer, om dan elke 6 maanden vast te stellen, dat het nog steeds niet jedat is. Opnieuw investeren!

We komen er wel, maar wanneer?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *