Facebook neemt de leiding in US display advertisingmarkt (23,1%)

Volgens comScore groeit de Amerikaanse online display advertising markt enorm snel. Data van de ‘online ad intelligence dienst’ Ad Metrix van comScore hebben aangetoond dat bijna 1,3 triljoen display advertenties vertoond zijn aan Amerikaanse internetgebruikers tijdens Q3 2010. Vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar, betekent dat een stijging van 22%.

Gedurende Q3 kreeg de gemiddelde Amerikaanse internetgebruiker meer dan 6.000 display advertenties te zien. De grote winnaar is Facebook. Volgens comScore nam het sociale netwerk in Q3 de koppositie van de online uitgevers met 297 miljard display advertentie impressies, wat Facebook een marktaandeel van 23,1% opbrengt.

Facebook (en Google) zijn nu dus marktaandeel van AOL, en anderen,  aan het ‘pikken’ op de display advertentiemarkt. De geruchten lijken dus te kloppen dat Facebook dit jaar een totaal aan inkomsten zal vergaard hebben van $2 miljard, voornamelijk dankzij display advertising.

De data van comScore bevat trouwens zowel statische als rich media advertenties maar geen video, house en kleine advertenties (kleiner dan 2500 pixels in grootte).

Volgens de data van comScore is het marktaandeel van Facebook met 13,9% gestegen van 9,2% in Q3 2009, wat een marktaandeel betekent van 23,1%. Yahoo! Sites nam de tweede plaats in in Q3 2010 met 140 miljard impressies, goed voor 11%. Op de derde plaats staat Microsoft Sites met 64 miljard impressies (5%) en Fox Interactive Media met 48 miljard impressies (3,8%). Google sluit de top 5 met 35 miljard impressies wat goed is voor een marktaandeel van 2,7%.

AT&T behaalt de eerste plaats van online display adverteerders in het derde kwartaal met 21,1 miljard impressies wat goed is voor 1,6% van display advertenties. Scottrade kwam tweede met 14,9 miljard impressies (1,2%) gevolgd door Verizon met 14,6 biljard impressies (1,1%). De top 10 werd vervolledigd door Netflix (1%), GM (0,8%), Walt Disney (0,8%), Toyota (0,7%) en P&G (0,6%).

Display advertising stijgt dus snel, met 22% op één jaar tijd. Belgische cijfers zijn niet bekend maar ook hier zal de markt exponentieel beginnen groeien. Hoog tijd dus om uw marketinginspanningen te herzien en display advertising eventueel op te nemen in uw online marketingplan.

Hieronder nog even de cijfers van comScore:

comscore_display_advertising
comscore_display_advertising
comscore_display_advertising

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *