Europese Commissie opent onderzoek naar de beïnvloeding van zoekresultaten door Google

Google_onderzoekDe Europese Commissie kondigde deze week aan dat het een onderzoek opent naar Google. Google wordt ervan beschuldigd eigen diensten een betere zoekmachine positionering toe te wijzen en concurrenten te doen zakken in de zoekresultaten van de zoekmachine.

Onder meer Ciao, Foundem en andere zoekmachines die concurreren met Google hebben een klacht ingediend. Zij zijn van mening dat Google haar dominante positie op de online zoekmarkt misbruikt heeft en daardoor hun diensten benadeeld in de zoekresultaten van Google en dit zowel bij gratis als bij betalende zoekopdrachten.

De beslissing om een onderzoek te openen, wilt niet zeggen dat de Commissie bewijzen heeft van bepaalde overtredingen. Google meldde trouwens al dat het met alle plezier zal samenwerken met de Commissie:

“Sinds we met Google startten, hebben we altijd hard gewerkt om het juiste te doen voor de gebruiker en de industrie: door ervoor te zorgen dat advertenties altijd duidelijk aangeduid waren, door het makkelijker te maken voor gebruikers om hun data met zich mee te nemen wanneer ze van dienst veranderen en door zwaar te investeren in open source projecten. Maar er zal altijd ruimte zijn voor verbetering en daarom zullen we nauw samenwerken met de Commissie om eventuele problemen aan te pakken.”

Google voorziet twee types van resultaten wanneer een gebruiker op de zoekmachine zoekt naar informatie. De eerste zijn onbetaalde zoekresultaten, beter bekend als organische zoekresultaten, en de tweede zijn advertenties van derde partijen en gesponsorde links die bovenaan en rechts van de resultatenpagina verschijnen.

De Commissie zei dat het zal onderzoeken of Google de ranking van onbetaalde zoekresultaten van concurrerende diensten opzettelijk verlaagd heeft, zoals die van prijsvergelijkingsites (beter bekend als vertical-search sites) en of het een betere ranking aan de resultaten van haar eigen diensten gegeven heeft.

De onderzoekers zullen ook de klachten bekijken dat Google de Quality Score voor gesponsorde links van concurrerende vertical-search sites verlaagd heeft. De Quality Score is één van de factoren die de prijs bepaald die adverteerders aan Google moeten betalen. De Quality Score beïnvloedt ook de kans die een advertentie maakt om vertoond te worden alsook de ranking van de advertentie. Wanneer twee adverteerders dezelfde keywords gebruiken, zal die met de laagste Quality Score een hogere prijs moeten betalen om op dezelfde plaats te ranken als zijn concurrent.

Voorts zal de Commissie onderzoeken of Google exclusiviteit verplichtingen oplegt aan advertentiepartners. Zo voorkomt Google dat die partners bepaalde types van concurrerende advertenties op hun eigen websites  en op computer en software e-commerce sites plaatsen. Het doel van deze dubieuze praktijk is het uitschakelen van concurrerende zoektools.

Het onderzoek zou naar verluid maanden kunnen duren. Google kan dus beter oppassen want ook Intel en Microsoft kregen al enorme boetes opgelegd voor gelijkaardige praktijken en ze werden recent ook al eens beschuldigd van zoekfraude. Wat ik me ook altijd heb afgevraagd is in welke mate de overvloed van advertentievouchers die waarmee Google nog steeds kwistig  gebruikt om nieuwe adverteerders aan te trekken invloed heeft op de biedingen van andere ‘betalende’ adverteerders.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *