Enkel top 3 betaalde Google advertenties worden bekeken

Adverteren op internet begon met banner ads. Vervelende flikkerende afbeeldingen die telkens je een website bezoekt beweren dat je de 100.000ste bezoeker bent. Toen kwam Google met zijn sobere vorm van adverteren. Een advertentie bij Google bestaat enkel uit tekst en een link, dus ze zullen wel niet veel effect hebben?

Niets is minder waar natuurlijk! Search engine advertising (SEA) is een enorm populaire vorm van adverteren en is het marketingmedium waarvan je de ROI het best kan bepalen. Met Google Adwords/Microsoft Advertising/Yahoo Advertising Solutions en analysesoftware zoals Google Analytics kan je van iedere investering in SEA direct het resultaat meten.

Een onderzoek van User Centric toont dat zelfs 90% van de zoekers advertenties bovenaan een lijst zoekresultaten bekijjkt. Het is dus ook op vlak van naamsbekendheid een interessante investering. Natuurlijk staat niet iedereen bovenaan de zoekresultaten, er staan ook advertenties aan de rechterzijde van de zoekpagina. Uit het onderzoek van Usercentric blijkt dat slecht 21-28% van de zoekers deze bekijkt. Als je dus voor branding gaat (sommigen beweren dat Google dan niet het geschikte kanaal is :-)) kan je maar beter er voor zorgen dat je top3 staat!

9 Comments

  1. Hans Mampaey

    10 months ago

    Link naar User Centric geeft dit :
    404 – Oops!
    We are very sorry, unfortunately we couldn’t find the page you are requesting.
    Looks like the page you’re looking for isn’t here anymore. Try to use our search at the top or the links below.

  2. Tom Bogaert

    10 months ago

    hi Hans, bedankt voor de feedback. Foutje rechtgezet!

  3. Koen

    10 months ago

    Deze post werd gesponsord door Google AdWords België.

  4. Tom Bogaert

    10 months ago

    hi Koen, was het maar waar ;-)
    wat uit het onderzoek komt is nu ook niet zo abnormaal. Maar zij die beweren dat Google Adwords een brandingeffect heeft weten waarop gelet dient te worden.

  5. Michel Brok

    10 months ago

    Ik vind de onderzoeksdoelgroep van 24 personen toch wel aan de krappe kant om een uitspraak te doen over het algemene gebruik van Google/Bing, maar prima om de verschillen te onderzoeken tussen het gebruik van Google en Bing.

    Opvallend vind ik in de heatmap, dat de regionale resultaten niet echt lang worden bekeken bij Google

  6. Tatara

    10 months ago

    Help me!!! Ik wil ook bovenaan staan!!!!

  7. Tom Bogaert

    10 months ago

    Succes!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *