Dynamische AdWords advertenties: Google beheert jouw PPC campagnes.

Spendeer je te veel tijd en budget aan AdWords voor de verkopen die je krijgt? Google geeft een antwoord hierop met dynamische advertenties. Dit nieuwe concept startte donderdag met een betaversie. Het werkt min of meer als organische zoekresultaten, alles gebeurt namelijk automatisch.

Zoekwoorden toevoegen is verleden tijd?

Google logo en Googlebot
Is je website geoptimaliseerd voor zoekmachines? Dan komt hij waarschijnlijk ook sterk overeen met je AdWords campagne. Vanuit deze gedachte werken dynamische advertenties. Je moet geen zoekwoorden toevoegen, Google zoekt zelf de meest relevante woorden voor jouw advertentiedoelen op basis van je landingspagina’s.

Tenzij je hele website een webshop is, heb je natuurlijk pagina’s die geen verkeer van betaald zoekverkeer wensen. Daarom kan je deze dynamische advertenties focussen op:

  • Pagina’s die behoren tot specifieke categorieën.
  • Pagina’s die bepaalde woorden bevatten.
  • Pagina’s waarvan de titels bepaalde woorden bevatten.
  • Pagina’s waarvan de URL’s bepaalde woorden bevatten.

Daarnaast kan je ook werken met uitsluitingszoekwoorden om zo irrelevante termen te vermijden.

Geen voorraad? Geen advertenties!

Het zijn natuurlijk verspilde kosten om betaald zoekverkeer te krijgen naar producten die momenteel niet verkrijgbaar zijn. Daarom bieden deze dynamische advertenties hier een oplossing voor. Je kan niet enkel uitsluitingszoekwoorden toevoegen, maar ook advertenties uitsluiten voor pagina’s waar bepaalde tekst op staat. Als je consistent dezelfde termen gebruikt om aan te duiden dat je geen voorraad meer hebt of een product niet meer verkoopt, zal Google automatisch stoppen met advertenties te tonen van die producten.

Een voorbeeld: Je gebruikt de term “Dit product is niet meer in voorraad” om aan te duiden dat een product tijdelijk niet meer beschikbaar is en de term “Dit product is uitverkocht” om te laten zien dat een product niet meer tot je gamma behoort. Dan kan je deze termen in Google AdWords ingeven en Google zal geen advertenties meer vertonen vanaf het moment deze tekst op een pagina verschijnt en herbeginnen wanneer de tekst verdwijnt.

Dit bespaart veel tijd vergeleken met manuele aanpassingen. Als je telkens een advertentiegroep op pauze moet zetten en herstarten, verlies je veel tijd en maak je al snel een foutje en vergeet je bijvoorbeeld een ad group terug op actief te zetten.

Gedaan met advertenties schrijven

Als Google automatisch de zoekwoorden kiest, kan je natuurlijk niet voor ieder geval een aparte advertentie maken. Daarom wordt ook dit deel geautomatiseerd. Google zal automatisch de titel van de advertentie genereren aan de hand van de landingspagina die het meest relevant is voor het zoekwoord. Een goede title tag wordt nog belangrijker!

Hoe de advertentietekst zal werken is ons nog onduidelijk. Google heeft het over ‘automatisch gegeneerd op basis van de landingspagina’, maar ook over templates. We zullen dit zeker testen, maar we gokken dat het zal werken met een vaste structuur die je zelf kan opbouwen en dynamic keywords op basis van het zoekwoord waarvoor je advertentie wordt getoond.

Hoe staat het met de ROI?

Google is niet bang om met grote cijfers te gooien, ook in dit geval doen ze straffe uitspraken. Er zou sprake zijn van 50% meer conversies en een kost per conversie die tot 73% lager ligt. Dit moet je natuurlijk met een klein bergje zout nemen. De testfase is nog maar net begonnen en doordat het een beperkte beta is, zal er nog maar weinig concurrentie zijn. Als iedereen hetzelfde systeem gebruikt, krijgen we meer relevante cijfers te zien.

Lees zeker ook het artikel op de AdWords blog, waar je ook meteen kan inschrijven op de beta. Als je al een AdWords campagne hebt lopen, zal de beta niet concurreren. Dynamic Search Ads zullen enkel aanvullen waar je campagne momenteel geen advertenties toont.

Wij gaan deze dynamische advertenties in ieder geval testen en delen onze bevindingen binnenkort!

2 reacties

  1. Diel

    3 months ago

    Is dynamic search ads een goed middel om te gebruiken voor een dagaanbiedingensite?

  2. René Voordeckers

    3 months ago

    Hey Diel

    Helaas hebben we nog niet getest of deze dynamische search ads voldoende snel geüpdatet worden. Als het bijvoorbeeld een dag duurt voor ze de advertenties aanpassen voor de nieuwe deal zijn ze uiteraard niet nuttig voor dagaanbiedingen.

    Je kan echter wel filteren welke pagina’s gebruikt worden op basis van URL, pagina titel of content op de pagina. Dus de dynamic ads beperken tot je aanbieding is eenvoudig, je zal helaas zelf moeten testen of het systeem voldoende snel is.

    Met vriendelijke groeten,
    René Voordeckers




Geef je mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *