Don’t be evil-tool stelt Google code of conduct aan de kaak

Verschillende engineers van Twitter, Facebook, MySpace en andere social media netwerken hebben samen de Don’t  be evil-tool ontwikkeld. Met de tool willen de social media netwerken aantonen dat de nieuwe Google Search, plus Your World slecht is voor de gebruiker. Twitter klaagde de nieuwe search al aan maar deze tool gaat nog een stapje verder waardoor Google eigenlijk door de andere social media netwerken voor schut gezet wordt.

De makers van de tool schrijven op hun website, Focus on the user, dat social search veel beter zou zijn mocht Google andere resultaten zou tonen in plaats van de Google+ resultaten vast te pinnen op de eerste positie. Daarbij gebruikt de tool, wat eigenlijk gewoon een bookmark is, de standaard ranking  die Google gebruikt om organische resultaten te positioneren.  Het grappige is trouwens dat de tool ook al meer dan 1300 +1’s heeft gekregen. Een subtiele hint van Google Plus gebruikers?

Social media strijd om de gedupeerde gebruikersdon't-be-evil-tool-focus-on-the-user

Wat betreft Facebook is het antwoord wel een beetje hypocriet. Zo hebben al verschillende lezers op onze blog en Facebookgebruikers wereldwijd geprotesteerd tegen de nieuwe Facebook Timeline. Wat alle social media netwerken in hun strijd om de meeste gebruikers lijken te vergeten, zijn de gebruikers zelf. Alle netwerken doen er alles aan om in eerste plaats zoveel mogelijk gebruikers te ronselen om vervolgens de grenzen af te tasten van hoeveel waarde ze uit iedere gebruiker kunnen halen. Met nieuwe advertentiemogelijkheden en features, zoals Facebook Timeline en Search, plus Your World.

Allemaal nieuwe features waarvan de gebruikerservaring stukken beter van zou moeten worden, maar dit blijkt dus niet het geval te zijn. Anders zouden er niet zoveel (haat)Facebookgroepen tegen de Facebook Timeline zijn en anders zou deze tool dus ook niet bestaan.

Echte sociale zoekresultaten

Na de bookmark getest te hebben, moet ik zeggen dat de zoekresultaten die verbeterd zijn dankzij de tool echt wel beter zijn. De SERP toont nu een eerlijke verdeling qua zoekresultaten. Door ervoor te zorgen dat de Google Plus resultaten niet hardgecodeerd worden op de eerste plaatsen, krijgt ieder (groot) social media netwerk een plaatsje boven de fold wat uiteindelijk ook beter zal zijn voor iedere gebruiker van de zoekmachine.

zoekresultaten-don't-be-evil-bookmark-people-and-pages-from-th-social-web

Zoekresultaten voor het gebruik van de Don't be evil-bookmark

zoekresultaten-don't-be-evil-bookmark-people-and-pages-from-th-social-web

Zoekresultaten na het gebruik van de Don't be evil-bookmark

Statistisch gezien is slechts 3,6% van Google gebruikers ook een Google Plus gebruiker. Google Plus resultaten zullen dus voor 96,4% van alle Google search gebruikers niet of minder relevant zijn dan andere resultaten van andere social media netwerken. Want de groep die op ten minste één van die andere netwerken aangesloten is trouwens ook een pak groter. De zoekersesultaten die je hierboven zien zouden eigenlijk veel beter zijn voor zo goed als elke Google search gebruiker.

Google heeft hier momenteel nog niet op gereageerd en het valt ook wat te betwijfelen of ze van hun hardgecodeerde zoekresultaten zullen afstappen, ook al gaat het in hun tegen alles waar ze voor (zouden) staan… De Don’t Be Evil code of conduct kan je alvast hier nog eens nalezen.

Bekijk zeker ook het filmpje van de makers van de tool. De tool werkt trouwens enkel op Google.com:

Executive Summary

Wat? Social media netwerken nemen loopje met bedrijfsfilosofie van Google
En? Google heeft nog niet gereageerd, hoewel de zoekresultaten wel beter zijn dankzij de tool…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *