De keyword planner is weer sexy… en onmisbaar in Google Adwords

qm-google-keyword-planner

Toen Google vorig jaar met de enhanced campaigns kwam, waren wij dolenthousiast. Eindelijk konden we biedingen aanpassen op basis van het apparaat en de locatie van de gebruiker, zonder dat we daarvoor tientallen aparte campagnes moesten maken! Dat enthousiasme temperde echter snel toen bleek dat het aanpassen van die biedingen veelal natte vingerwerk bleef, net zoals in het verleden. Gelukkig voerde Google een tijdje geleden heel stilletjes enkele belangrijke wijzigingen door in de keyword planner, die bovenstaande problemen aanpakt… en die de tool daarmee weer sexy en onmisbaar maken!

Bekijk het zoekgedrag op mobiele toestellen

Je kon in Adwords dan wel segmenteren op apparaat, echt inzage in het zoekgedrag via mobiele toestellen had je tot voor kort niet. Het was tot nu toe dan ook erg moeilijk om in te schatten hoe je je mobiele biedingen moest instellen, met veel giswerk tot gevolg. De updates in de keyword planner brengen daar echter verandering in. Bovenaan, waar de trends in het zoekvolume staan, vind je nu een dropdown-menu. Kies daar voor ‘overzicht per apparaat‘ of voor ‘mobiele trends‘, en je krijgt meteen veel meer inzicht in het zoekgedrag via mobiele toestellen. Zo leren we bijvoorbeeld dat maar liefst 30 procent van de zoekopdrachten op het zoekwoord ‘openingsuren’ via mobiele toestellen loopt:

openingsuren

Bekijk het zoekgedrag per locatie

Ook de biedingen per locatie waren tot nog toe te vaak natte vingerwerk, zeker bij het starten van een nieuwe campagne. Wie vandaag in de keyword planner kijkt, ziet in het dropdown-menu ook ‘overzicht per locatie‘ staan. Je kan daar segmenteren per provincie en zelfs per stad. Kies je voor ‘uw targetingopties’, dan krijg je een overzicht te zien van het zoekvolume op de plaatsen die jij hebt getarget. Wil je nog een stapje verder gaan? Voeg dan enkele zoekwoorden toe aan je plan en klik op ‘schattingen bekijken’. Geef bovenaan een bod op en kijk op de tabbladen ‘apparaat’ en ‘locatie’ hoe je klikken, vertoningen en kosten veranderen afhankelijk van dat bod. Uit onderstaande grafiek leren we dat het zoekwoord ‘auto leasen’ een erg duur zoekwoord is, waar vooral in Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen en Antwerpen op gezocht wordt.

keyword planner

Ontdek de seizoensgebondenheid van je zoekwoorden

Tal van producten zijn seizoensgebonden. Met de grafiek ‘trends in het zoekvolume‘ krijg je daar meteen een duidelijk zicht op. Links kan je de periode veranderen waarvoor je het zoekvolume wil bekijken. Nog interessanter wordt het wanneer we het zoekvolume gaan vergelijken met vorig jaar:

zoekvolume trendsZo leren we bijvoorbeeld dat er in januari veel meer gezocht wordt op het zoekwoord ‘auto leasen’ dan in andere maanden. Bovendien werd er in 2014 meer gezocht dan het jaar voordien.

Executive Summary

Dankzij de nieuwe functies in de keyword planner is het zo veel meer dan een gewone keyword tool geworden. Hij doet zijn naam alle eer aan: de tool is onmisbaar geworden bij het plannen van nieuwe Adwords-campagnes!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *