28.11.2013 - Search

De Google Adwords bod aanpassingen op een rijtje

In het afgelopen jaar is er enorm veel veranderd in Google Adwords. De belangrijkste wijziging was ongetwijfeld de overschakeling naar de zogenaamde ‘enhanced campaigns‘, een wijziging die ervoor zorgt dat je geen aparte campagnes meer moet opstarten voor mobiel of voor verschillende locaties. In die enhanced campagnes kan je namelijk gebruik maken van bod aanpassingen, die je toelaten om hoger of lager te bieden op verschillende toestellen, locaties en tijdstippen. We zetten al die bod aanpassingen even op een rijtje en bekijken hoe je ze kan gebruiken binnen jouw campagnes.

Bod aanpassingen, wat zijn dat eigenlijk?

Bod aanpassingen zijn een aanpassing van je bod op basis van een bepaald percentage. Op die manier heb je meer controle over waar, wanneer en op welk toestel je advertenties getoond worden. Zo kan je een locatie die veel omzet of leads genereert agressiever targetten door er pakweg dertig procent hoger te bieden.

De bod aanpassingen op een rijtje

Bod aanpassingen kan je doorvoeren op campagneniveau of op advertentiegroepniveau:

  • Op campagneniveau kan je bod aanpassingen toepassen op:
    • Het toestel (computers, tablets en smartphones)
    • De locatie
    • Het tijdstip van de dag
  • Op advertentiegroepniveau kan je bod aanpassingen toepassen op:
    • Het toestel (computers, tablets en smartphones)
    • De onderwerpen
    • De interesses
    • De remarketing lijsten
    • De plaatsingen

Bod aanpassingen kunnen gaan van -90% tot +900%, waarbij een bod aanpassing van -90% het bod met 90% verlaagt, en een bod aanpassing van +900% het bod met 900% verhoogt. Wil je smartphones niet targetten, dan kan je daarvoor een bod aanpassing van -100% instellen.

Hoe werken verschillende bod aanpassingen samen?

Verschillende bod aanpassingen worden met elkaar vermenigvuldigd om het uiteindelijke maximum bod te bepalen. Een voorbeeldje:

  • De ad group heeft een max cpc bod van € 1.
  • Voor de locatie Brussel heb je een bod aanpassing van +20%.
  • Op zaterdag heb je een bod aanpassing van -60%

Het uiteindelijke maximum bod voor iemand die op zaterdag in Brussel zoekt ligt op € 0,60: je bod wordt eerst met 20% verhoogt tot € 1,20, en daarna met 50% verlaagd tot € 0,60.

Op vlak van locatie gebruikt Google steeds het meest accurate bod. Heb je bijvoorbeeld een bod aanpassing in Nederland met +50%, en een bod aanpassing in Breda met +100%, dan gebruikt Google in Breda altijd de aanpassing van +100%.

7 bod aanpassing strategieën

  1. Verhoog je bod aanpassingen tijdens piekuren.
  2. Verlaag je bod in het weekend en ‘s nachts, wanneer het kantoor gesloten is.
  3. Bekijk in welke gebieden je het meeste conversies haalt, en verhoog je bod in die gebieden.
  4. Heb je geen mobiele website? Verlaag je mobiele biedingen dan. Desnoods kan je je mobiele bod aanpassing verlagen met -100%, zodat je helemaal niet verschijnt op mobiele toestellen.
  5. Wil je een campagne met de focus op mobiel, verhoog je mobiele biedingen dan met 300%.
  6. Bied je op basis van verschillende onderwerpen? Bied dan hoger voor de onderwerpen die het dichts bij je producten en diensten liggen, en bied lager voor aanvullende onderwerpen.
  7. In het display netwerk kan je op advertentiegroepniveau bepaalde leeftijden of geslachten uitsluiten.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans