De desastreuze gevolgen van de Google Image Search update

Op 23 januari voerde Google een grote verandering door in de image search. Wie naar afbeeldingen zoekt via Google, kan die afbeeldingen voortaan in een grote resolutie zien vanop de resultatenpagina, je hoeft daarvoor de website van de afbeelding niet meer te bezoeken. Gebruiksvriendelijker is het zeker, maar er is een keerzijde aan de medaille: bedrijven die veel tijd hebben gestoken in het optimaliseren van hun afbeeldingen, zien opeens een enorme daling in het aantal bezoekers dat binnen komt via die Google Image search. Uit een onderzoek van Define MG  (een Amerikaans consulting bedrijf) blijkt dat de update daardoor desastreuze gevolgen heeft voor veel van die bedrijven.

Vroeger versus nu

Als je voor de update naar afbeeldingen zocht op Google, dan zag het resultaat er zo uit:

google afbeeldingen

Klikte je op een afbeelding, dan werd je meteen doorgestuurd naar de website. De afbeelding werd in het groot op de voorgrond getoond, de website zelf werd op de achtergrond getoond. Het was gebruiksvriendelijk aan de ene kant, en het zorgde voor meer verkeer naar je website aan de andere kant.

De update van Google bracht daar echter verandering in. Als je nu op een afbeelding klikt, krijg je ze meteen in grote resolutie te zien, zonder dat je naar de website hoeft te surfen.

google afbeeldingen nieuw

Volgens Google zelf zou het nieuwe systeem de clickthrough rate moeten verhogen:

The domain name is now clickable, and we also added a new button to visit the page the image is hosted on. This means that there are now four clickable targets to the source page instead of just two. In our tests, we’ve seen a net increase in the average click-through rate to the hosting website.

Google afbeeldingen verkeer: de resultaten

Voor sommige bedrijven is Google afbeeldingen erg belangrijk. Dan denken we bijvoorbeeld aan fashion blogs, interieur websites en entertainment websites. Vaak steken deze bedrijven veel tijd in het optimaliseren van de afbeeldingen voor Google, aangezien het voor hen een heel belangrijke bron van verkeer naar de website vormt. Volgens Google zou de nieuwe lay-out dus voor een hogere click-through rate moeten zorgen, maar uit het onderzoek van Define MG blijkt het tegengestelde:

De desastreuze gevolgen van de Google Image Search update

De cijfers zijn desastreus, vele websites zien het verkeer afkomstig van Google afbeeldingen dalen met wel 70% of meer. Define MG deed de test met 87 verschillende domeinen, zowel Amerikaanse domeinen als internationale domeinen, en gemiddeld daalde het verkeer afkomstig van Google afbeeldingen met 63%!

Image search is dood. Wat nu?

Als Google afbeeldingen ook voor jouw website een belangrijke bron van verkeer is, dan is de kans groot dat het aantal bezoekers sterk gedaald is in de afgelopen weken, en dan zit je dus met een probleem. Wat doe je daar nu aan? Wel, het blijft belangrijk om met je afbeeldingen goed te scoren: als bezoekers dan toch doorklikken naar je website, duidt dat op een grote interesse, en dat maakt de kans dat ze converteren groter. Voordien kreeg je waarschijnlijk veel bezoekers over de vloer die gewoon je afbeelding kwamen ‘stelen’. Maar je moet wel beseffen dat je in de toekomst waarschijnlijk minder bezoekers en minder conversies van Google afbeeldingen zal krijgen, en dat je dus meer tijd moet gaan steken in het optimaliseren van andere content, en minder in het optimaliseren van je afbeeldingen.

Executive Summary

De desastreuze gevolgen van de Google Image Search update
Google bracht onlangs een grote update uit van de Google Image search. Die update heeft echter desastreuze gevolgen naar het aantal bezoekers toe.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *