Big changes ahead: integratie van Google Plus in zoekresultaten

We hadden het reeds eerder voorspeld: Google heeft zeer grote plannen met de integratie van Google Plus en de Google zoekresultaten. Google Plus voldoet dan misschien niet aan de verwachten van de social media gebruiker en de marketeer, toch houdt Google voet bij stuk: het sociale platform zal zijn stempel drukken op de zoekmachine. Search en social zullen elkaar dus steeds meer overlappen. En dit heeft gevolgen voor bedrijven, SEO experts en de gewone internet gebruiker.

Mensen zijn niet meer weg te slaan van Facebook en consoorten. It’s all about likes, voyeuren en socializen op het net. Met Google Plus heeft Google de boot dan wel gemist, dat probeert het nu recht te zetten door het eigen social platform te integreren in de zoekresultaten. Mensen die op dit moment nog geen Google Plus profiel hebben zullen zo ook aangespoord worden om er eentje aan te maken, willen ze toegang krijgen tot ‘persoonlijke’ zoekresultaten.

Google zal in de toekomst de keuze bieden tussen persoonlijke zoekresultaten en standaard zoekresultaten via een button die rechts zichtbaar is.


Persoonlijke zoekresultaten

Wat is dat nu, ‘persoonlijke’ resultaten’? Wanneer je ingelogd bent met je Google Plus profiel kan je ervoor kiezen om de online ervaringen van je vrienden toe te voegen aan de zoekresultaten. Dan kan door simpelweg op een button rechts te  klikken. Zo komen er in de Google resultaten berichten die je vrienden hebben gedeeld, Google Plus shares en foto’s.

Google plus profielen in de zoekresultaten

Google zal zijn sociale site ook ‘promoten’ in de zoekmachine. Wanneer men een naam intikt in de zoekbalk zal het Google Plus profiel van de persoon zichtbaar worden en zal je die persoon makkelijk kunnen toevoegen aan je eigen Google Plus profiel zonder dat je uit de zoekresultaten hoeft te gaan.

De persoon achter het verhaal

Het wordt wel zeer interessant voor mensen die veel content publiceren op het net. Zij zullen hun content kunnen koppelen aan hun Google Plus profiel waardoor die dan bij in de zoekresultaten komt te staan. Hoe dit moet, vind je via het Authorship programma: http://www.google.com/insidesearch/authorship.html. Voor bedrijven is dit dus zeer interessant. Zo kunnen via gast bloggers of eigen werknemers extra aandacht krijgen op de zoekmachines.

Het zal allemaal ook wat meer rond de persoon achter de content draaien. Naast de zoekresultaten komt een lijstje te staan ‘People and Pages on Google+’. Dit zijn mensen die op een of andere manier een prominente rol hebben die gelinkt is aan de zoekopdracht.

Gevolgen voor SEO

De integratie van search en social zal zeker en vast heel wat gevolgen met zich meebrengen op het vlak van SEO.  Search en Google Plus zal zwaarder doorwegen in de search ranking factoren. Des te meer +1’s berichten krijgen, des te beter beter die content gepositioneerd zal staan. Bedrijven die momenteel nog geen Google Plus account hebben, kunnen er dus maar beter eentje aanmaken en hun SEO-technieken uitbreiden.

Beperking of verruiming?

Het beeld dat Google u van de wereld geeft, is lang niet meer zo objectief als we denken. Toch is dit nog een stapje verder. De resultaten die je te zien krijgt, zullen gebaseerd zijn op je persoonlijke netwerk. Het zal zo moeilijker zijn om originele content te vinden en te verspreiden. Misschien spoort Google ons op die manier wel aan om onze kringen zijn ruim te maken [maar waar zit hier dan weer het persoonlijke van een sociale netwerksite?].

Google zal de nieuwe functionaliteiten binnen enkele dagen uitrollen op google.com. Afwachten dus voor de werkelijke effecten!

Bekijk zeker ook het artikel over de clash tussen Google & Twitter die Search, plus Your World gecreëerd heeft.

Executive Summary

Wat? Google introduceert Search, plus Your World
En? Dit gaat grote gevolgen hebben voor (Social) Search!

7 Comments

  1. Dennis Miedema

    9 months ago

    En dit is waarom google de samenwerking met Twitter heeft stopgezet. Natuurlijk, want het is concurrentie voor Google+.

    De manier waarop ze bedrijven bijna dwingen een profiel aan te maken, omdat google+ zwaarder doorweegt in de rankings, is natuurlijk een slimme zet en zal er misschien wel voor zorgen dat het populairder zal worden dan twitter en facebook.

    We wachten het af…

  2. Robby Mares

    9 months ago

    Hi Dennis,

    je maakt inderdaad een zeer sterk punt. Momenteel lijkt het er idd sterk op dat Google zichzelf bevooroordeeld ten kosten van Facebook & Twitter. Marketeers merken dit uiteraard ook en zullen daarom (misschien??) meer geneigd zijn om over te stappen naar Google Plus of om het alleszins naast Facebook & Twitter te gaan gebruiken.

    Maar het is inderdaad een beetje koffiedik kijken. Google krijgt redelijk wat negatieve commentaar op Search, plus Your World waardoor het één en ander misschien nog zou kunnen veranderen.

    Afwachten dus…

    Thx voor je reactie!

    Robby

  3. PhiCo

    8 months ago

    “ten kosten van Facebook & Twitter.” Laat ons business business noemen. Allen zijn “concurrenten”, alleen is Google veel strategische en slimmer bezig op (mid)langere termijn. Op vlak van de marketing zoals we die nu zien, zal dat leuke uitdagingen met zich mee brengen. Ook op vlak van SEM. FB Advertising zal op langere termijn toch het onderspit moeten delven. Ik ben er ook ten stelligste van overtuigd dat Google op termijn (en héél lang zal dat niet meer duren) de leider zal worden en blijven op internet. Hun GIGANTISCH potentieel als absolute leider in “social collabaration” is werkelijk fenomenaal. Dat weten ze, gelukkig.

    Ik durf zelfs verder gaan: als Facebook niet iéts slimmer en verder vooruit denkt, kunnen ze binnen 2 à 5 jaar wel eens de Myspace worden. Wordt G+ hét nieuwe Sociale Netwerk? Nope, daar ligt hun focus en kracht niet, dat is nu zeker “bewezen”.

    Zeer boeiende veranderingen in het “online medialandschap”, met aardige uitdagingen ahead:)

    All best




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *