Bieden per telefoongesprek in Google Adwords

Via de Adwords blog maakte Google vandaag bekend dat de komende weken een nieuwe methode van bieden wordt geïntroduceerd. De mogelijkheid hiermee te werken zal eerst alleen mogelijk zijn voor Adwords adverteerders uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe methode waar we het hier over hebben is het bieden per telefoongesprek wat vervolgens zal worden aangerekend als CPP, cost-per-phone call.

Deze nieuwe vorm van bieden vervangt niet de biedingen per click maar ze werken aanvullend op elkaar. Zo kan men bieden specificeren naar waarde en ROI voor advertenties met call extensies in het Google zoeknetwerk.

Waarom bieden per telefoongesprek in Google Adwords?

Het kan zijn dat een telefoongesprek meer waard is voor je bedrijf dan bijvoorbeeld een click. Dan kan men er bijvoorbeeld voor kiezen om voor een telefoongesprek 3€ te bieden en voor een click slechts 0,5€.

Hoe zit het met de Adrank bij CPP en CPC?

Bij de Ad rank van CPC biedingen wordt er rekening gehouden met kwaliteitsscore van de advertentie en de bieding per click. Deze Ad rank determineert dan de positie van de advertentie. Als de CPP ingesteld is dan zal ook de kwaliteit van een telefoongesprek en de maximale CPP een factor spelen in de uiteindelijke Ad rank van de advertentie.

De formule zal er dan als volgt uitzien:

Ad rank = (max CPC bieding x click kwaliteitsscore) + (max CPP bieding x phone call kwaliteitsscore)

Hoe begin je met bieden per telefoongesprek in Google Adwords?

Om te kunnen bieden met CPP, moet de adverteerder gebruik maken van een ‘call extension’ bij de advertenties. Bij het opzetten van de call extension moet de adverteerder gebruik maken van een Google forwarding nummer.

 

CPP google adwords

 

 

Door gebruik te maken van dit forwarding nummer van Google kunnen de systemen van Adwords bijhouden hoeveel leads voort komen uit telefoongesprekken via de advertentie. Door CPP te activeren kan je tevens ook alle gegevens terug vinden in de Adwords reports.

De gegevens die terug te vinden zijn onder ad group en campagne tabbladen:

  • Aantal telefoongesprekken
  • Phone-through-rate (PTR)
  • Kosten
De meer gedetailleerde gegevens die terug te vinden zijn onder het tabblad dimensies:
  • Gesprekstijd
  • Gespreksduur
  • Locatie van beller
  • Ad group die het telefoongesprek leverde

Wat zijn de verwachtingen van een CPP?

Zoals we al aangaven zullen eerst de V.S. en de V.K. kennismaken met de nieuwe biedmethode. Daarna volgt Europa en de rest van de wereld. Volgens Google zou de combinatie van de CPC en CPP de adverteerder meer mogelijkheid geven zijn Ad rank te verbeteren. Zodat er meer clicks en telefoongesprekken volgen. Maar als je kijkt naar de nieuwe formule voor de Ad rank dan wordt deze nog mysterieuzer dan het voorgaande algoritme. Want welke adverteerder weet nu hoe hij de kwaliteitsscore van het telefoongesprek doet stijgen?
We zullen moeten wachten tot de eerste reviews verschijnen uit de Angelsaksische landen om er een idee van te krijgen. Maar eigenlijk hopen we dat we er zo snel mogelijk zelf mee te werk kunnen gaan.
Afbeelding afkomstig van de Adwords Blogspot
Executive Summary

Wat? CPP of cost-per-phone call
En? Momenteel enkel in de VS en in de UK beschikbaar
Dus? Afwachten maar en resultaten analyseren…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *