Beter en makkelijker adverteren op het display netwerk in Adwords

Wie al enkele jaren meeloopt in de wereld van online adverteren heeft kunnen zien hoe adverteren op het display netwerk een ware revolutie heeft meegemaakt. Vroeger kenden we enkel de saaie banner-advertenties die eigenlijk alleen maar zeiden: “Klik hier!”. Nu zien we sterk uitgewerkte visuele advertenties die een boeiend verhaal vertellen hierdoor zijn de mogelijkheden van de online adverteerder ook  gegroeid. Als we kijken naar de evolutie van Adwords op het gebied van display advertenties dan zien we dat men bij Google door de jaren wat achterop is blijven hinken. Daarom hebben ze ervoor gekozen om in Google Adwords enkele veranderingen aan te brengen die het kopen en runnen van display campagnes vereenvoudigen en tegemoetkomen aan de nieuwe noden van de adverteerders.

Display campagnes krijgen eigen tabblad

De eerste grote verandering is dat display campagnes hun eigen tabblad krijgen binnen Adwords. Waar vroeger afbeeldingscampagnes moesten worden opgestart en geoptimaliseerd binnen dezelfde interface als de search campagnes, heeft men nu een gehele nieuwe interface opgebouwd. De nieuwe interface maakt het mogelijk om het bieden, targetten en optimaliseren van de display campagne allemaal te doen vanuit één plaats.

Context-targetting engine krijgt een beurt

Naast de nieuwe interface is men bij Google ook achter de schermen gaan werken om de werking van display campagnes te verbeteren. Aan de basis van adverteren op het display netwerk ligt de context targetting. Deze heeft men ook grondig onder handen genomen. Bij Google spreken ze van de grootste aanpassing ooit. Zo maakt men nu gebruik  van Next-Gen Keyword Contextual targeting, waarbij meer kan gewerkt worden op specifiekere keywords. Dit geeft de adverteerder de mogelijkheid om agressiever te bieden op  zoekwoorden die meer winstgevend zijn dan anderen. Hierdoor is het ook eenvoudiger om search campagnes door te trekken naar display campagnes, en ze meer effectief langs elkaar te laten lopen.

Visualisatie van prestatie

Naast de twee bovenstaande aanpassingen heeft men ook gewerkt aan het visuele. Omdat een beeld vormen aan de hand van cijfers vaak moeilijker is dan met afbeeldingen hebben ze bij Google een nieuwe manier geïntroduceerd om het bereik van de display campagne te tonen.

 

Met de nieuwe aanpassingen wil Google het adverteren op het display netwerk dichter laten aansluiten bij de search campagnes. Zo kunnen adverteerder meer relevante display advertenties tonen aan klanten. Het is natuurlijk een manier om bestaande adverteerders meer te laten adverteren en ook nieuwe adverteerders aan te trekken, wat uiteindelijk meer geld in de lade brengt van Google.

In de komende weken wordt het nieuwe tabblad met bijhorende features toegankelijk voor alle adverteerders. Voor meer uitleg i.v.m. de nieuwigheden kan u terecht bij dit help-artikel

Executive Summary

Wat?Google AdWords wordt geüpdate
En? Campagnes op het display netwerk krijgen een nieuwe interface

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *