Auction insights report in Google Adwords

De online marketers die vaak met Google Adwords werken weten hoe belangrijk het is om te achterhalen wat de concurrentie doet. Deze kennis geeft marketeers de mogelijkheid om een gerichte advertentie strategie te ontwikkelen. Daarom komt men bij Google nu met een aangepast report, namelijk het Auction insights report.

Nieuwe concurrentie metrics

Tot nu toe bood Google de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de impression share van de campagnes. Hier kan je als marketeer te weten komen welk percentage van impressies behaald worden op het aantal van impressies die mogelijk waren. Deze gegevens geven een idee wat er kan verbeterd worden aan de campagne maar anderzijds vertellen deze percentage ook niet echt veel over hoe de campagnes presteren t.o.v. de concurrenten. Hierdoor komt men enkel met meer vragen te zitten.

Met het nieuwe veiling report worden nieuwe en meer gedetailleerde gegevens bekend gemaakt. Adverteerders kunnen nu beter begrijpen hoe hun advertenties presteren in vergelijking met anderen in dezelfde veiling. Voor ieder keyword kan nagegaan worden hoe het presteert in vergelijking met de andere participanten. Hierbij wordt in de reports weergegeven hoe vaak jouw advertentie beter presteert in plaatsing en impressies dan bij de concurrentie. Aan de hand van deze informatie kun je jouw strategie bijstellen door aanpassingen door te voeren aan de biedingen, budgetten en keyword keuzes.

 

Welke nieuwe informatie?

Natuurlijk zijn de meeste gegevens zoals keywords, kwaliteitscore en instellingen van de concurrenten niet te achterhalen. De gegevens die voor een zoekwoord wel weer worden gegeven zijn:

  • Impression share: Het percentage aan impressies dat behaald wordt met de ingestelde settings.
  • Ranking: De ranking van jouw advertentie in vergelijking met andere domeinen in de veiling.
  • Overlap rate: Hoe vaak jouw advertenties overlappen met deze van andere domeinen.
  • Position above rate: Hoe vaak dat jouw advertenties boven een ander domein getoond worden.
  • Top of page percent: Hoe vaak jouw advertenties in de top3 bovenaan de pagina worden getoond.

De gegevens zullen enkel gegenereerd worden voor zoekwoorden met veel verkeer. En adverteerders kunnen enkel gegevens bekijken per één keyword.

De vraag die veel adverteerders nu zullen stellen is of er niet teveel informatie wordt bekendgemaakt aan de concurrentie? Maar volgens Google zijn deze gegevens net zo goed te verkrijgen als dat een marketer zoekt via de Google zoekmachine. Het Auction report zal komende 5 dagen toegankelijk worden voor het grote publiek.

Executive Summary

Wat? Google Adwords introduceert een nieuw report: het Auction insights report
Dus? Weet nu hoe jouw concurrentie presteert en optimaliseer meer gericht.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *