Vier schrijftips voor Google advertenties met een hogere CTR

google-advertenties

Om de beste resultaten te halen uit Google Adwords campagnes is het van groot belang om kwaliteitsvolle en relevante advertenties te schrijven. Een stijging van de CTR (click-through rate of doorklikratio) en een hogere kwaliteitsscore, het zijn maar enkele van de positieve gevolgen. Maar wat zijn goede advertenties? Dat hangt natuurlijk af van jouw sector en bedrijf. Daarom is het belangrijk om zelf A/B testen uit te voeren en de prestatie van verschillende advertenties met elkaar te vergelijken. Met onderstaande aanbevelingen kom je al een heel eind.

Probeer verschillende call-to-actions

Het doel van advertenties? Mensen overtuigen om door te klikken en op je website te converteren. Dit wil zeggen: zich inschrijven op een nieuwsbrief, een offerte aanvragen, je bedrijf contacteren of een aankoop doen. Een overtuigende call-to-action in de advertentie is dan ook noodzakelijk. Het moet de Google-gebruikers zeggen wat ze moeten doen en wat ze kunnen verwachten op de website. Niet elke call-to-action werkt even goed. Test daarom advertenties met verschillende call-to-actions en controleer welke de meest waardevolle leads opleveren. Het kan zijn dat een zin zoals ‘Vraag een gratis offerte aan’ beter werkt dan ‘Contacteer ons nu!’. Tip: vermijd in je call-to-actions het woord ‘nu’.

Gebruik alle plaats die je krijgt

Google advertenties zijn beperkt in lengte. Gebruik het aantal karakters zo optimaal mogelijk en zorg ervoor dat je advertenties zeker niet te kort zijn. Om lengte van zoekadvertenties in Google optimaal te gebruiken, kan je ervoor kiezen om ‘en’ te vervangen door ‘&’. Het is niet alleen ideaal voor het aantal karakters, maar biedt ook duidelijkheid.
Let op met het gebruik van uitroeptekens. Je gebruikt deze leestekens meestal om je advertentie meer kracht bij te zetten, maar dit kan ook het omgekeerde effect hebben. Gebruik ze dus niet onnodig en vergeet zeker niet dat je volgens de voorwaarden van Google slechts één uitroepteken per advertentie mag gebruiken. Hou je je hier niet aan? Dan wordt je advertentie afgekeurd.
Test daarnaast ook het gebruik van de ‘www.’ in de zichtbare URL. Het is aan te raden om de ‘www’ te gebruiken, tenzij de naam van je website anders te veel karakters bevat.

Vermijd cijfers in je advertenties

Het wordt vaak aangeraden om cijfers in je advertenties te gebruiken. Weeg echter goed af of dit effectief zo is in jouw geval. Het vermelden van de prijs  heeft namelijk niet altijd een positieve impact. Het zorgt er wel voor dat je enkel mensen aantrekt die bereid zijn om dit bedrag te betalen. Maar uit onderzoek blijkt dat dit tot een lagere CTR leidt, wat ook je kwaliteitsscore negatief beïnvloedt.
Iedereen krijgt graag iets gratis en dat gaat ook op bij Google-advertenties. Biedt je bedrijf iets gratis aan? Vermeld dit dan zeker ook in je Google ads.

Benadruk de authenticiteit van je merk

Test daarnaast eens het gebruik van ™, ©, ® achter je merk. Hierdoor weten mensen onmiddellijk dat het een beschermd merk gaat. Schrijf je ook ‘officieel’ naast je merk? Dan ziet men dat deze advertentie naar de officiële website verwijst. Dit kan handig zijn wanneer je producten ook op andere sites te koop aangeboden worden.

Executive Summary

Maak je gebruik van zoekadvertenties in Google? Dan is het belangrijk om steeds te testen welke advertenties de hoogste CTR en conversies opbrengen. Schrijf relevante advertenties met overtuigende call-to-actions, maar let op met cijfers en uitroeptekens.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *