Vers voer: de uitgebreide tekstadvertenties van Google AdWords

expanded text ads

Er is een nieuwe generatie tekstadvertenties op de markt. Als Google AdWords zo doorgaat, kunnen ze binnenkort trots tiengeslachten fotograferen. Maar de nieuwgeborene heeft wel een streepje voor op zijn ouders. Twee streepjes om precies te zijn: uitgebreide tekstadvertenties bevatten namelijk twéé kopvelden in de plaats van de traditionele enkeling in standaardtekstadvertenties. Verder op het geboortekaartje: een uitgebreid beschrijvingsveld, een zichtbare URL (die van de eigenlijke URL kan verschillen) en twee optionele Pad-velden die een idee geven waar je terechtkomt als je op de advertentie klikt. Een overzicht van wat bij Google te boek staat als ‘de grootste wijziging in tekstadvertenties sinds de lancering van AdWords 16 jaar geleden’.

Tegenwoordig doet iedereen uitgebreid

Op 26 oktober 2016 is het uit met de pret: vanaf dan moet je niet meer bij AdWords afkomen met nieuwe standaardtekstadvertenties. Je bestaande standaardtekstadvertenties blijven nog wel even bestaan, maar slechts tot de winter van volgend jaar. Het is dus hoog tijd om je te verdiepen in de mogelijkheden van uitgebreide tekstadvertenties – of expanded text ads – die speciaal ontworpen werden met het oog op mobiel gebruik.

De Googlers vroegen zich af hoe een AdWords-advertentie eruit zou zien als ze AdWords vandaag de dag zouden lanceren, in onze op mobiele communicatie georiënteerde wereld (waarin meer dan de helft van de zoekopdrachten op tablets en smartphones gebeuren). Wel, zo dus:

expanded text ads

Uitgebreide tekstadvertenties geven gebruikers meer informatie voordat ze op een advertentie klikken – en marketeers meer mogelijkheden om de juiste boodschap te verspreiden.

De voordelen van uitgebreide tekstadvertenties

Uitgebreide tekstadvertenties zijn vooral – euh – uitgebreider dan standaardtekstadvertenties. In totaal heb je nu 140 tekens ter beschikking (sounds familiar?) in de plaats van de 25-35-35 limieten die de oude versies dicteerden. De verschillen even op een rijtje:

OnderdeelStandaardUitgebreid
Kopveld1 kop van maximaal 25 tekens2 koppen van elk maximaal 30 tekens
Beschrijvingsveld2 lijnen van 35 tekens1 samengevoegd veld van maximaal 80 tekens
Zichtbare URL

 

 

Een manueel ingevoerde URL, die exact moet overeenstemmen met je landingspagina of je ad wordt afgekeurd.

 

Een URL die automatisch wordt afgeleid van je uiteindelijke URL om fouten te vermijden. Je hebt ook twee optionele pad-velden ter beschikking (elk maximaal 15 tekens), die deel uitmaken van de zichtbare URL en achter het domein van je site worden gezet.

 

Deze verschillen maken dat uitgebreide tekstadvertenties maar liefst twee keer zo groot zijn als hun voorgangers. Meer tekst is gelijk aan meer zichtbaarheid, wat gelijk is aan een grotere klikfrequentie of click-through rate. De uitgebreide tekstadvertenties zijn nog maar een goeie twee maanden beschikbaar, maar vroege metingen maken gewag van een stijging van 20 procent. Jawadde.

Zo haal je het maximum uit je expanded text ads

Maar die stijging komt er natuurlijk niet vanzelf. Enkele tips om beter te scoren met je uitgebreide tekstadvertenties.

  • De kwaliteitsscore is al de heilige graal van elk AdWords-account, maar zal nog belangrijker worden binnen de nieuwe Expanded Text Ads. Doordat je meer tekst kwijt kan in zo’n advertentie, passen er ook meer zoekwoorden in. Het gevolg? Relevantere advertenties.
  • Zet de tekenlimieten naar je hand. Met langere koppen krijg je meer klikbare ruimte per advertentie, kun je (uiteraard) meer over je product of dienst vertellen en meer relevante klikken bij elkaar sprokkelen.
  • Optimaliseer je koppen (goeie, authentieke copy is een must) en denk na over hoe het geheel eruit zal zien: de twee kopvelden worden namelijk gecombineerd met een koppelteken. Op een mobiel apparaat kan de kop doorlopen naar een volgende regel.

Out with the old, in with the new? Maak niet zomaar tabula rasa

De introductie van expanded text ads is het uitgelezen moment om eens kritisch door al je actieve advertenties te gaan. Je gooit best niet in één keer al je tekstadvertenties om, maar houdt beter vast aan je goeie gewoonte om onder elke advertentiegroep twee advertenties te hangen en regelmatig de minst succesvolle door een nieuwe te vervangen. Een ‘nieuwe’ is dan uiteraard een ‘uitgebreide’ tekstadvertentie. De kans dat die dan weer de beste van de twee wordt, is groot (zie hierboven). Zo worden gaandeweg al je advertenties expanded text ads, zonder expanded inspanningen. Geen dank!

 

Executive Summary

Google AdWords lanceerde uitgebreide tekstadvertenties. Het einde van standaardtekstadvertenties is nabij, dus je bent maar beter meteen mee!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *