Search Network with Display Select: nieuw campagnetype in Adwords

In Google Adwords kan je zowel adverteren op het Search Network en het Display Network. Je kan ervoor kiezen om op beide netwerken tegelijk te adverteren binnen eenzelfde campagne, maar een bekende best practice bij Adwords adverteerders is om een aparte campagne aan te maken voor beide netwerken. Op die manier kan je immers maximaal optimaliseren voor beide netwerken afzonderlijk.

Search Network with Display Select

Toch biedt Google nog steeds de mogelijkheid om binnen één campagne tegelijk op het Search Network en het Display Network te adverteren, al dan niet met goede resultaten. Deze week heeft Google een nieuw campagnetype gelanceerd die de optie Search & Display Network op termijn zal vervangen. Het nieuwe campagnetype heet Search Network with Display Select, en ziet het Display Network meer als een kwalitatieve uitbreiding van het Search Network.

Concreet wil dit zeggen dat advertenties in het Display Network zullen getoond worden op basis van betere en strengere criteria. Er zullen met andere woorden minder advertenties vertoond worden in het Display Network, maar wel met betere prestaties. Uit eerste testen zou al blijken dat adverteerders gemiddeld een stijging van 35% zien in hun click-through-rate, en een daling van 35% voor kost per conversie op het Display gedeelte in de nieuwe Search Network with Display Select campagnes.

Wie moet Search Network with Display Select gebruiken?

Niet iedereen moet meteen overschakelen naar dit nieuwe campagnetype. Wie al een onderscheid heeft gemaakt tussen search campagnes en display campagnes, die mag dit onderscheid behouden. Wie momenteel wel gebruik maakt van het campagnetype Search & Display Networks, die wordt aangeraden om nu al de overstap te maken naar Search Networks with Display Select.

Heb je momenteel enkel campagnes lopen in het Search Network, dan kan het interessant zijn om het nieuwe campagnetype uit te proberen. De grote meerderheid van je campagne zal dan nog steeds op het zoeknetwerk draaien, maar daarbovenop zal je campagne ook getoond worden op enkele goed scorende placements in het Display Network.

Hoe upgraden?

Upgraden naar het nieuwe campagnetype is heel eenvoudig dankzij een speciale workflow in de Adwords interface die voor de gelegenheid door Google werd aangemaakt. Binnen enkele weken zal de optie Search & Display Networks niet meer beschikbaar zijn.

Executive Summary

Search Network with Display Select
In de nieuwe Search Network with Display Select campagnes zal het Display Network als een kwalitatieve uitbreiding op het Search Network beschouwd worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *