Phrase en exact match in Adwords worden meer broad

improvements to phrase and exact matchBeetje raar misschien, maar Google gaat exact en phrase match iets breder instellen. Vanaf midden mei zal Google de twee match varianten updaten zodat ook zij bij spellingsfouten, meervoud, enkelvoud, accenten en afkortingen, advertenties vertonen. Nu, je zal een zekere controle behouden over deze nieuwe update, want deze is ook in de instellingen aan te passen zodat je zelf kan kiezen of je het nieuwe “gedrag” van phrase en exact wil hanteren.

Nu is het zo:

Phrase match: “zoekwoord” -> een advertentie wordt getoond wanneer de query het zoekwoord bevat zoals het ingegeven is in Adwords, in de opgegeven volgorde. Voor of achter het zoekwoord mogen ook andere termen voorkomen.

phrase match adwords

Exact match: [zoekwoord] -> een advertentie wordt getoond wanneer de query exact het in Adwords ingegeven zoekwoord bevat, en enkel en alleen maar dat zoekwoord.

exact match adwords

De update die midden mei zal doorgevoerd worden, zal ervoor zorgen dat beide match opties ook dichte varianten (close variants) zullen aanvaarden. Deze dichte varianten zijn onder andere spellingsfouten, enkelvouden en meervouden, gebruik/niet gebruik van accenten, afkortingen,… .Deze aanpassing werd reeds uitgebreid getest en zou gunstig uitdraaien voor de adverteerder. Zo zouden tests laten zien dat een derde meer kliks werden gegenereerd voor phrase en exact match zoekwoorden. Nuja, gunstig voor de adverteerder omdat deze nu ook zich minder moet aantrekken van spellingfouten bijvoorbeeld en vele meervouden en enkelvouden, maar natuurlijk ook beter voor Google, want meer kliks betekent nu eenmaal ook meer opbrengsten voor Google zelf.

Het nieuwe match gedrag na de update midden mei:

Nieuw phrase match:

new phrase match adwords

Nieuw exact match:

new exact match adwords

Nu, deze aanpassing zal hoogstwaarschijnlijk zijn voor- en tegenstanders hebben, maar daar heeft Google iets op bedacht. Als je als adverteerder deze aanpassing liever niet ziet doorgevoerd worden op je campagnes, dan kan je in de instellingen dit aanpassen. Google maak het mogelijk om een keuze te maken tussen het oude matching gedrag en het nieuwe, bredere matching gedrag. In je campagne kan je bij instellingen (settings) -> geavanceerde instellingen (advanced settings) de ‘keyword matching options’ aanpassen. Momenteel is deze instelling reeds beschikbaar, maar de uiteindelijke aanpassing zal pas midden mei doorgevoerd worden.

instellingen adwords phrase en exact match

Wat vinden jullie van deze aanpassing? Zal je het doorvoeren of hou je het bij het oude, en waarom?

Executive Summary

Wat? Exact en phrase match types niet meer zo exact.
Say what? Deze match types zullen nu ook bij dichte varianten advertenties tonen.

1 Comment

  1. Tim

    8 months ago

    Blijft een kwestie van testen… Op voorhand moeilijk te zeggen.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *