Nu ook simulaties maken op campagneniveau in Adwords

Al sinds 2009 hebben adverteerders in Adwords de optie om de effecten van een bepaald bod op een keyword te simuleren. Via de Keyword Bid Simulator kan je als adverteer zien welk effect een bepaalde verandering in de CPC van een keyword heeft op de prestaties van dat zoekwoord. Concreet kan je voor verschillende CPC’s zien hoeveel kliks je voor deze CPC’s mag verwachten. Een handige tool alleszins, maar aangezien deze functie enkel beschikbaar was op het niveau van de keywords en de advertentiegroepen kon je er weinig grootschalige simulaties mee maken.

Daar is deze week verandering in gekomen. Google heeft deze week de Campaign Bid Simulator gelanceerd. Zoals de naam het zegt, zal deze simulator mogelijke veranderingen in biedingen gaan simuleren op campagneniveau. Dit zal je toelaten om op een grootschalige manier berekeningen te maken op basis van verschillende biedingen op campagneniveau, zelfs indien er nog niet genoeg gegevens beschikbaar zijn op zoekwoordniveau.

In het scherm van de campagnebodsimulator, zoals het ding in het Nederlands heet, kan je het bestaande bod wijzigen met een aantal vaste percentages. Zo kan je bijvoorbeeld de bestaande biedingen op de zoekwoorden verhogen met 10% of verlagen met 10%. Je hebt daarnaast ook de mogelijkheid om één enkel bod in te stellen voor de hele campagne. Voor beide scenario’s zal je kunnen simuleren hoeveel vertoningen, kliks en kosten de nieuwe situatie zal teweegbrengen.

Wanneer je je keuze uiteindelijk hebt laten vallen op een bepaald bod, of een bepaalde wijziging in de biedingen, kan je dit meteen ook instellen. Tegelijk zal Adwords je ook kunnen zeggen of je het dagbudget moet verhogen als gevolg van verhoogde biedingen.

Een zeer handige tool dus, die ons vooral van pas lijkt te komen voor grotere accounts. De campagnebodsimulator vind je terug onder het tabblad Mogelijkheden of Opportunities in de Adwords Interface.

Executive Summary

Wat? Google lanceert de Campaign Bid Simulator, een nieuwe functie in Google Adwords.
En? Met deze tool kan je voortaan ook wijzigingen op campagneniveau simuleren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *