24.01.2011 - Search

Negatieve zoektermen in adwords campagnes kunnen immense impact hebben

Bij het onderhouden van een Adwords campagne is er een belangrijke plaats voor het optimaliseren van zoekwoordenlijsten. Men moet nagaan hoe gebruikte keywords verkeer generen. Vervolgens gaat men zoekwoorden verwijderen of toevoegen. Bij het toevoegen is het zeer belangrijk dat er ook genoeg aandacht gaat naar de negatieve keywords. Hiermee kan men voorkomen dat irrelevante bezoekers op advertenties klikken waardoor de kosten zullen dalen.

Wat is de impact van negatieve keywords?

Als een Adwords campagne een zekere grootte aanneemt ligt de nadruk vooral op het zoeken naar die waardevolle bezoekers die leiden tot conversies. Daarbij is het van essentieel belang dat campagnes voldoende worden geoptimaliseerd. Uw keywords zijn daar een zeer belangrijk onderdeel van. En vooral de negatieve zoekwoorden worden in loop der tijd steeds belangrijker voor uw campagne. Een goede negatieve zoekwoordenlijst zorgt ervoor dat men geen bezoekers krijgt die nooit zullen overgaan tot een conversie. Door deze slechte impressies te weren m.b.v. een negatieve zoekwoordenlijst zullen de kosten dalen en de ROI verbeteren.

Door een zoek query report te doen van uw advertenties kan u achterhalen op welke irrelevante  termen u nog gevonden wordt. Door deze irrelevante queries toe te voegen aan de negatieve zoekwoorden schakelt men weer meer slechte impressies uit. Naast het verlagen van de kosten heeft een goede negatieve zoekwoorden lijst invloed op uw gehele campagne. Door de niet-converterende  zoektermen te elimineren zal de CTR stijgen van uw campagne. Door een stijging van de CTR zal uw kwaliteitsscore omhoog gaan. Doordat u kosten bespaart op de negatieve zoekwoorden kan u dit kapitaal investeren in andere keywords die wel goed scoren voor conversies. De hogere biedingen samen met een betere kwaliteitsscore zullen uw zoekmachine positie een boost geven. Zo komt men tot betere prestaties en met hetzelfde investeringsniveau.

Elimineren leidt tot een sterke campagne.

De standaard optimalisaties van uw campagnes bestaan meestal uit keywords toevoegen en bids verhogen wat soms veel arbeid is voor weinig effect. Als men diezelfde tijd steekt in een negatieve zoekwoorden analyse kan de uitwerking van uw optimalisatie veel productiever zijn. Zo verkrijgt u voor hetzelfde aantal conversies een lagere kost wat mogelijkheden schept voor  nieuwe investeringen. Als u bij het zoekmachine adverteren nog geen negatieve zoekwoordenlijst heeft dan is het zeer waarschijnlijk dat u geld weggooit. Dus elimineer als u optimaliseert.

Bron: SearchEngineLand

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans