Hoeveel kan een goede quality score je besparen? [AdWords]

AdWords quality score

Iedereen die serieus bezig is met AdWords weet dat de quality score / kwaliteitsscore belangrijk is. Een hoge quality score betekent dat je minder moet betalen voor dezelfde positie dan met een lagere quality score. Maar hoeveel moet je nu exact meer betalen als je bijvoorbeeld een kwaliteitsscore van 4 hebt vergeleken met een van 8?

De quality score die wij zien is onvolledig

Helaas weet niemand buiten Google hier het antwoord op, maar natuurlijk heeft de SEO community hier zelf al onderzoek naar gedaan. Een eerste conclusie is dat de quality score die we in AdWords zien niet het volledige cijfer is. Je moet het eerder zien als een afgerond getal. Zo kunnen twee dezelfde keywords in aparte campagnes met een quality score van 7 toch een verschillend bod voor de eerste pagina hebben. Je kan dit zien als een keyword met een quality score van 6,50 en 7,49 die allebei afgerond worden naar 7 maar toch sterk verschillen.

De waarde van een hoge quality score

hoge quality score

Om je een idee te geven hoeveel je echt kan verliezen door geen aandacht te schenken aan de quality score verwijzen we graag naar een onderzoek van ClickEquations. Zij hebben een grote hoeveelheid data omgezet in een eenvoudige tabel die een idee geeft hoe groot het verschil is tussen een lage en hoge kwaliteitsscore. Hoewel het onderzoek in 2009 plaatsvond is het nog steeds een van de meest uitgebreide onderzoeken en zeker het bekijken waard.

Zo betaal je volgens hun gegevens gemiddeld 30% minder voor dezelfde positie met een quality score van 10 vergeleken met een keyword dat een quality score van 7 heeft. Voor keywords met een kwaliteitsscore die lager is dan 7, is het verschil nog opvallender. Zo betaal je volgens hun onderzoek zelfs 600% meer voor een keyword met kwaliteitsscore 1 vergeleken met een keyword met kwaliteitssscore 7. Dit is dus het verschil tussen 1 cent betalen of 6 euro!

Wil je meer weten over het verbeteren van de quality score? Lees dan zeker ook het artikel De kwaliteitsscore van zoekwoorden in Google Adwords verbeteren.

Executive Summary

Hoe werkt de quality score?
Enkel Google weet exact hoe de AdWords veiling werkt, maar onderzoek naar de quality score toont hoe sterk diens impact is op de kost per klik.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *