Google studie: ook mobiele PPC ads kannibaliseren geen organisch verkeer

Google heeft de resultaten van een nieuwe studie bekendgemaakt die moest onderzoeken of mobiele advertenties organisch verkeer kannibaliseren. Een vaak gehoord standpunt bij adverteerders en search marketeers is dat het nutteloos is om PPC ads te laten draaien wanneer je met je website al een mooie positie hebt in de organische zoekresultaten. Vaak wordt immers gedacht dat de betalende PPC ads het verkeer van de gratis organische zoekresultaten zouden afpakken.

In 2011 werd door Google al eens een studie verricht, maar dat ging toen over de algemene zoekresultaten. Het resultaat was toen dat PPC ads de organische resultaten voor 89% aanvullen, en dat de PPC ads de organische zoekresultaten dus nauwelijks kannibaliseren.

Mobile Incremental Ad Clicks (IAC)  studie

Uit de studie die Google nu bekendmaakt, blijkt dat mobiele PPC ads de organische resultaten voor 88% aanvullen. Met andere woorden, 88% van de gebruikers die op je PPC advertentie hebben geklikt, zouden niet op je organische zoekresultaat hebben geklikt moest je advertentie niet actief zijn geweest. Dit resultaat ligt dus volledig in lijn met de vorige studie van Google in 2011.

Voor deze studie heeft Google een jaar lang, van maart 2012 tot april 2013, 327 Amerikaanse Adwords account onderzocht. De onderzoekers besteedden aandacht aan scherpe veranderingen in de mobile ad spend, en analyseerden of deze gepaard gingen met een verandering in aantal kliks. Tegelijk werd ook gekeken of er een verandering waar te nemen was in het organische verkeer, en of het organisch verkeer op één of andere manier de verandering in PPC verkeer compenseerde.

Enhanced Campaigns

Dat de resultaten van deze studie nu bekend worden gemaakt, is niet echt een toeval. Binnen minder dan een week worden alle campagnes die nog niet zijn overgezet naar enhanced campaigns automatisch overgezet. Maar dat is geen reden om te twijfelen aan de juistheid van de data.

Executive Summary

Mobiele PPC ads
Uit een nieuwe studie van Google moet blijken dat mobiele PPC ads de organische zoekresultaten nauwelijks kannibaliseren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *