07.11.2013 - Search

Google AdWords vs Facebook Ads: wat werkt het beste?

Er is nogal wat discussie binnen de marketingwereld over de meest efficiënte manier van online adverteren. De vraag wordt meestal herleid tot: “Wat is het beste: Google Adwords of Facebook Ads?”

Facebook Ads = resultaat op lange termijn

Het antwoord op die vraag is niet zo eenduidig te beantwoorden. Zowel Google ads als Facebook ads hebben namelijk hun voor- en nadelen. Beide zijn te verkiezen in een bepaalde situatie. Het komt er dus op aan de juiste inschatting te maken, je doelpubliek te kennen en de juiste strategie te volgen.

Beide adverteerplatformen stellen je als marketeer in staat om je merknaam te versterken, maar de aanpak van Facebook verschilt wel danig van die van Google. Het zoeknetwerk van Google is geschikt om op korte termijn resultaten te halen. Bij Facebook zullen resultaten (conversies) langer op zich laten wachten. Dat komt omdat Facebook-gebruikers niet bij de eerste de beste advertentie of gesponsorde link van een onbekend merk geneigd zijn om door te klikken. Je gebruikt Facebook dan ook in de eerste plaats om contact te houden met vrienden, niet om producten of diensten te vinden. Waar Facebook Ads wel goed voor zijn, is om naambekendheid te vergroten. Facebookgebruikers die een bepaald merk zien passeren zullen het op de duur kennen. In de toekomst kan die naambekendheid leiden tot conversies, maar daarvoor is vertrouwen nodig.

Google AdWords = resultaat op korte termijn

Met Google AdWords kun je veel korter op de bal spelen. AdWords werkt dan ook het beste om op korte termijn resultaten te halen. Wie in Google op zoek gaat naar een aanbieder van een bepaald goed of dienst heeft een duidelijke intentie om te kopen. Hij of zij staat al verder in het aankoopproces. Het komt er alleen op aan de beste aanbieder te vinden. Door een ‘cost per click’-advertentiecampagne (CPC) te bouwen rond de juiste sleutelwoorden kun je ervoor zorgen dat consumenten je ook effectief vinden. Je moet natuurlijk geld spenderen, maar de investering verdien je terug op voorwaarde dat je de juiste strategie hanteert.

Het komt er dus op aan om te testen wat voor jouw specifieke advertentiecampagne het beste werkt. Wil je onmiddellijk resultaat, dan is Google AdWords wellicht de beste keuze. Wil je de naambekendheid van je merk promoten, dan is Facebook geschikter op lange termijn.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans