Geen telefoonnummers meer toegelaten in ad tekst

Vanaf april dit jaar zullen advertenties waarin telefoonnummers worden vermeld afgekeurd worden. Google bant ze uit de advertentietekst. De zogenaamde call extensions (met de call button) kan je wel blijven gebruiken.  Met call extensions biedt je gebruikers de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit je advertentie contact met jou op te nemen. Google wil naar eigen zeggen een veiligere en meer consistente gebruikerservaring aanbieden op verschillende devices: desktop, tablet en mobile devices.     

Telefonisch bestellen met call extensions

Mensen zoeken meer en meer dingen via hun smartphone op en Google kan niet anders dan daarop in te spelen. Mobiele advertenties worden weergegeven in het mobiele click to call buttonzoeknetwerk dat je kan targeten wanneer je een campagne aanmaakt. Call extensions kunnen heel nuttig en rendabel zijn, vooral voor bedrijven waarbij je dingen telefonisch kunt bestellen. Pizzeria’s die aan huis leveren, maken er bijvoorbeeld gebruik van. Met één druk op de knop kan je als gebruiker je pizza bestellen. Ook voor taxibedrijven is een heel handige tool. Je hoeft niet meer naar de site te gaan en het telefoonnumer manueel in te toetsen.

Alleen betalen wanneer er op call button geklikt wordt

Call extensions staan ook bekend als click-to-call ads. Het concept werkt hetzelfde als bij gewonen ads: Google brengt pas kosten in rekening wanneer iemand op de call button klikt  Het grote voordeel van call extensions is dat je beter conversies kan meten. Je kan er ook voor zorgen dat alleen de call button aanklikbaar is en niet je advertentie zelf.

Call extensions rapportage

In de rapporten kan je heel wat nuttige info vinden: phone impressions, phone calls, phone-through rate en gemiddelde cost per call. Hou er wel rekening mee dat als je call extensions instelt, ze van toepassing zijn op al je ads binnen de gekozen campagne. Google raadt aan om aparte campagnes te maken voor mobile devices en desktops & laptops. Op die manier kan je je ads gericht targeten, de advertentietekst erop afstemmen en verkrijg je een aparte rapportage per device. Met de resultaten kan je heel efficiënt bijsturen en zo je resultaten gemakkelijker verbeteren.

Executive Summary

Call extensions met call button blijven mogelijk
Google streeft naar consistente gebruikerservaring op verschillende devices

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *