22.10.2012 - Strategy

Een succesvolle concurrenten campagne oprichten met Google Adwords

Hoewel het niet voor elk account aangeraden is, kan een concurrentie campagne in Google Adwords wel degelijk zijn vruchten afwerken en behoorlijk wat conversies opleveren. De voorwaarde is dan wel dat je de concurrentiecampagne op de correcte manier in je Google Adwords account implementeert en op de juiste concurrentiële zoektermen inzet.

Waarom kiezen voor een concurrenten campagne?

In de eerste plaats zorgt een concurrenten campagne ervoor dat jouw merk verschijnt naast de merknaam van je concurrenten. Daardoor creëer je bij potentiële consumenten het bewustzijn dat er voor het product waar zij naar op zoek zijn ook een ander merk bestaat dat misschien beter is dan hun vertrouwde merk. Met een concurrenten campagne worden mensen met andere woorden bewust van je merk en de producten die je aanbiedt.

Daarnaast is een concurrentie campagne interessant om mensen aan te trekken met een hoge koopintentie. Mensen die op een merknaam zoeken, hebben immers vaak al hun research gedaan en zoeken op die merknaam om hun aankoop te vervolledigen. Via een concurrentie campagne kan je dus erg kwaliteitsvol verkeer aantrekken. Let hierbij evenwel op dat je goede negatieven gebruikt. Iemand die bijvoorbeeld wil inloggen op de website van de concurrentie, zal niet snel geneigd zijn om op jouw advertentie te klikken.

Doordat weinig adverteerders op concurrenten gerelateerde zoektermen bieden, kunnen je advertenties met een lage cpc op een hoge positie staan. Ook hier geldt evenwel de regel dat de juiste zoekwoorden vinden cruciaal is.

Tips om een goede concurrenten campagne op te richten

Als je van plan bent om met een concurrentie campagne te beginnen, is het noodzakelijk om met enkele aandachtspunten rekening te houden.

Gebruik nooit de merknaam van de concurrent in jouw advertentietekst. Als je geregistreerde handelsnamen in jouw advertenties laat verschijnen, zal Google je advertenties afkeuren. Om deze reden maak je liefst ook geen gebruik van ‘dynamic keyword insertion’ in alle concurrentiegebaseerde campagnes en advertentiegroepen.

Vervolgens is het beter om bredere zoektermen te gebruiken en niet rechtstreeks te adverteren op exacte zoektermen die enkel de merknaam van je concurrent bevatten. Daarmee zal je onmiddellijk argwaan wekken bij de SEM managers van de concurrenten. Brede en phrase zoektermen zullen veel minder snel de aandacht van je concurrenten trekken en renderen ook vaak beter.

Concurrenten campagnes krijgen steevast lage kwaliteitsscores en een minder goed doorklikratio of CTR. Beoordeel je campagne dan ook niet op deze statistieken, maar kijk naar de gerealiseerde conversies en de kost per conversie.

Let altijd op met concurrenten campagnes

Concurrenten campagnes werken niet even goed voor alle accounts. Als je een concurrentiecampagne opstart, hou deze campagne dan nauwlettend in het oog en kijk na of je niet te veel geld spendeert waar je niets voor in de plaats krijgt.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans