Tom Bogaert

Adwords optimalisatie checklistAdwords optimaliserenGoogle Adwords optimalisatieMeer topics SEA

18.02.2014 - Search

De ultieme Adwords gids: dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse optimalisatie

Adverteren via Google is een vak apart. Adwords, het advertentieplatform van Google, biedt zo veel mogelijkheden en opties, dat het voor een leek al gauw te veel wordt. Een Adwords campagne opzetten en beginnen met adverteren is niet zo moeilijk, maar een goede return on investment halen is dat des te meer. Het is maar dankzij constante, gerichte optimalisatie dat een Adwords campagne rendabel kan zijn. Om er zeker van te zijn dat je bij die optimalisatie niets over het hoofd ziet, hebben we een checklist opgesteld met dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse optimalisatie puntjes.

Licentie : _ultraforma_

Een Adwords campagne opzetten en beginnen met adverteren is niet zo moeilijk, maar een goede return on investment halen is dat des te meer.

Dagelijkse Adwords taken

Je zou dagelijks even in Adwords en in Google Analytics moeten bekijken wat je campagnes de dag daarvoor hebben gedaan. Controleer daarbij of je vreemde zaken ziet zoals een grote wijziging in klikken en kosten of een onregelmatigheden in conversies en omzet. Hou er wel rekening mee dat conversies in Adwords met twee dagen vertraging gerapporteerd worden.

Zie je iets vreemds? Ga dan na hoe dat komt. Werk je bij een agency, bel de klant dan even op. Mogelijk waren ze de website aan het testen, en hebben ze bijvoorbeeld een aantal testbestellingen gedaan. Beheer je het Adwords-account van je eigen bedrijf, ga dan bij de rest van je team op zoek naar een verklaring.

 

Wekelijkse Adwords checks

Naast een kleine dagelijkse check, doe je er goed aan om een keer per week wat meer aandacht te besteden aan volgende zaken:

  • Het budget: bekijk minstens één keer per week het budget. Hoe veel budget heb je nog over en ga je daarmee toekomen? Beschik je over een bepaald maandbudget? Deel dan de kosten voor deze maand gedeeld door het aantal dagen, en vermenigvuldig met 30 of met 31. Op die manier maak je eenvoudig een inschatting van wat je gedurende de hele maand gespendeerd zal hebben.
  • Biedingen en posities: vooral in het begin moet je je biedingen en posities goed in het oog houden. Experimenteer met verschillende biedingen en kijk welke invloed hogere of lagere CPC’s hebben op je posities en op je omzet. Denk er daarbij aan dat de hoogste positie niet altijd de beste positie is, je betaalt immers meer per klik om bovenaan te prijken.
  • Advertentieteksten: ga regelmatig eens door je advertentieteksten en kijk of ze nog relevant zijn. Speel daarnaast met verschillende soorten teksten en boodschappen. Zo ontdek je wat het beste werkt.

 

Maandelijkse Adwords check

Er zijn ook enkele algemenere zaken die je best elke maand even nakijkt:

  • Negatieve zoekwoorden: ga elke maand per campagne en per ad group door de zoekwoorden waarvoor je vertoond wordt (op het tabblad zoekwoorden via details -> zoektermen) en sluit irrelevante zoekwoorden uit.
  • Bekijk je zoekwoorden die het best presteren en zoekwoorden die het slechts presteren. Voor goed presterende zoekwoorden kan je de biedingen verhogen. Je kan ze ook in aparte advertentiegroepen plaatsen. Slecht presterende zoekwoorden kan je pauzeren of de biedingen ervan verlagen.
  • Bekijk je landingspagina’s: ga regelmatig je landingspagina’s na en zorg ervoor dat ze allemaal nog werken. Maak ook regelmatig tijd voor het maken van nieuwe landingspagina’s, zodat je per ad group een aparte landingspagina hebt. Idealiter heb je zelfs per zoekwoord een aparte landingspagina.
  • Plaatsingen in het Google Display netwerk: check dan op regelmatige basis de websites waarop je advertenties verschijnen. Zijn ze relevant voor je doelgroep? Websites met veel vertoningen en weinig kliks kan je uitsluiten of je kan de biedingen ervan verlagen.

 

Kwartaalchecks

Tot slot zijn er nog enkele checks die je minstens een keer per kwartaal moet nakijken, al is het voor sommige accounts aangewezen om dit maandelijks te doen:

  • Click-through-rate: bekijk regelmatig de click-through-rate van al je zoekwoorden. Een goede vuistregel hierbij is om elk zoekwoord met een CTR van minder dan 1% onder de loep te nemen: hoe zit het met de kwaliteitsscore van die zoekwoorden? Genereren ze voldoende kliks en winst? Denk eraan dat een lage CTR een weerslag heeft op de kwaliteitsscores in je gehele account.
  • Kwaliteitsscores: kwaliteitsscores van 1 tot 3 zijn absoluut te vermijden, die pak je dus best meteen aan. De enige uitzondering hierop zijn concurrenten campagnes, waarbij je adverteert op de naam van de concurrent. Deze campagnes hebben altijd te kampen met lage kwaliteitsscores. In alle andere campagnes zou je nooit een kwaliteitsscore van 1 tot 3 mogen hebben. Daarnaast zijn ook kwaliteitsscores van 4 tot 5 de moeite om eens van naderbij te bekijken.
  • Audit van alle instellingen: zeker als je met meerdere mensen aan een campagne werkt, is het belangrijk om af en toe al je instellingen eens te overlopen. Staat alles nog correct ingesteld? Is het de moeite om je biedingen aan te passen op basis van locatie, tijdstip en apparaat? Vergeet ook niet om een advertentie extensies regelmatig na te kijken: werken al je sitelinks nog en zijn ze nog steeds relevant? Als je een retailer bent, controleer dan of er in het afgelopen kwartaal winkels zijn bijgekomen of verdwenen en pas – indien nodig – de locatie extensies aan.

PPC management is een job die veel aandacht en tijd vraagt. Het is daarbij heel belangrijk om gestructureerd te werk te gaan. Maak op basis van deze checklist een eigen checklist op, zodat je nooit nog iets over het hoofd ziet! Zijn we nog iets vergeten te vermelden? Deel dat dan in een reactie!

Tom Bogaert

Tom is CEO van Onlyhumans en gepassioneerd blogger over digitale marketing, met een overduidelijke en evidente voorliefde om via Search, Content & Social marketing merken menselijker te maken.

Lees meer van Tom