Bart De Koster

Callouts extensiesHighlight extensiesSEA

17.09.2014 - Search

Callout advertentie-extensies: waarom ook jouw advertenties ze nodig hebben

Advertenties op Google Adwords optimaliseren? Het is niet altijd even gemakkelijk om het aantal klikken en conversies nog verder de hoogte in te duwen. Voegde je al enkele advertentie-extensies toe? Ze zorgen voor meer zichtbaarheid en bieden meer mogelijkheden om op je advertenties te klikken. Nu kan je ook callouts toevoegen. Ontdek hier de vele voordelen en hoe je ze moet implementeren.

Callout advertentie-extensies, wat is dat juist?

Callout advertentie-extensies worden in het Nederlands highlight-extensies genoemd. Meer informatie bieden over producten, diensten of aanbiedingen, dat is het doel van de callouts. Bied je bijvoorbeeld producten aan die je gratis levert? Benadruk dit dan met de callout extensie ‘gratis levering’. Deze zinnen verschijnen bij advertenties die bovenaan of onderaan in de Google zoekresultaten te zien zijn. De highlights lijken sterk op sitelinks. Het grote verschil is dat je niet op callouts kan klikken. Ze zijn louter informatief.

 

Waarom moeten advertenties callouts bevatten?

Deze nieuwe extensies bevatten verschillende voordelen. Je zet argumenten in de kijker waarom mensen voor jouw bedrijf moeten kiezen. Je hoeft niet steeds nieuwe advertenties aanmaken om nieuwe acties te promoten. Op die manier blijven advertenties steeds up-to-date. Teksten van callouts aanpassen zonder dat de statistieken verwijderd worden? Ook dat is mogelijk bij de highlights. Je kan de prestaties bekijken in het onderdeel ‘advertentie-extensies’.

Callout extensies zijn enkel beschikbaar in het zoeknetwerk en worden momenteel wereldwijd op alle toestellen vertoond. Je kan ze zelfs speciaal aanpassen aan mobiel om ook mensen via hun smartphone of tablet sneller te overtuigen. Ook kan je bepalen op welk moment van de dag deze callouts vertoond mogen worden.

Promoot de acties en de voordelen van je producten of diensten met callouts.

Je kan ze bovendien toepassen op elk niveau: account, campagne of advertentiegroep. Dit zorgt ervoor dat je zowel algemene als meer gedetailleerde boodschappen kan toevoegen. Wanneer je callouts op advertentiegroepniveau en op accountlevel instelt, worden de callouts op advertentiegroepniveau getoond.

Een voordeel dat marketeers ook graag horen is dat het geen extra kost met zich meebrengt. Je betaalt nog steeds enkel wanneer iemand op je advertentie klikt. Het draagt bovendien bij tot een hogere advertentiepositie en ook de klikfrequentie (of clickthrough rate) gaat de hoogte in.

 

Hoe stel je deze highlight advertentie-extensies op?

Overtuigd van de voordelen van de callouts? Ze zijn zeer gemakkelijk in te stellen. Op de advertentie-extensies knop kies je bij ‘view’ voor ‘’callout advertentie-extensies’. Schrijf korte en specifieke zinnen tussen 12 en 15 tekens. Het maximum bedraagt 25 tekens. Voeg telkens minimaal twee en maximaal vier callouts toe per account, campagne of advertentiegroep. Denk daarnaast goed na over de volgorde, callouts worden namelijk ook op die manier getoond.

Let op met het gebruik van dezelfde zinnen in de advertentietekst, sitelinks en callouts. Google aanvaardt dit niet. Staat er bijvoorbeeld in je advertentie zelf dat je gratis levert? Dan staat Google niet toe dat je deze zin ook in je callout gebruikt. Ook eenzelfde zin op zowel accountniveau als campagneniveau als callout gebruiken, mag niet.

De highlights moeten daarnaast gezinsvriendelijk zijn en geen inhoud bevatten die ‘enkel geschikt is voor volwassenen’. Voldoen je callouts niet aan de voorwaarden, dan worden ze afgekeurd.

Bart De Koster

Bart streeft er als Project Manager naar om altijd het maximale rendement te behalen. Zijn jarenlange ervaring deelt hij graag met het hele Oh-team. Verder speelt hij gitaar in de fantastische band Suburb Songs.

Lees meer van Bart