AdWords – 5 gouden kolommen die Google voor je verbergt

Adwords-kolommen

Niet alle kolommen in Google AdWords worden standaard weergegeven. Sommige van deze kolommen zijn verborgen schatten en kunnen je flink wat tijd besparen en betere prestaties opleveren. Om deze kolommen toe te voegen, klik je simpelweg op de knop ‘columns’ en daarna op ‘modify columns’. Door op ‘add’ te klikken, kun je de gewenste kolommen toevoegen. Klik op ‘apply’ en je bent klaar.

1.      Controleer je click-assisted conversions voor je keywords pauzeert of verwijdert

De meeste adverterteerders pauzeren of verwijderen slecht presterende keywords, advertenties, ad groups of campagnes vaak iets te snel. Controleer zeker je click-assisted conversions alvorens je een ze pauzeert of verwijdert. De click-assisted conversions geven je een completer beeld van hoe je conversies tot stand zijn gekomen. Ze tonen aan of een keyword, advertentie, adgroup of campagne al dan niet heeft bijgedragen aan een conversie.

5 Verborgen Google AdWords kolommen

Onderstaand voorbeeld toont enkele keywords die niet of slechter converteren, maar wel sterk scoren op qua click-assisted conversions.

5 Verborgen Google AdWords kolommen

2.      De ratio van click-assisted conversions ten op zichte van last click conversions

Met deze kolom kun je snel keywords herkennen die sterk zijn in het assisteren van conversies. Met andere woorden: je haalt meteen de keywords eruit die top presteren op vlak van click-assisted conversions tegenover last-click conversions.

5 Verborgen Google AdWords kolommen

Wat is een goed cijfer voor deze ratio?

Elke waarde groter dan 1 toont keywords die meer click-assisted conversions halen dan last-click conversions. Door je kolom van hoog naar laag te sorteren, heb je meteen de best presterende keywords te pakken. Het kan interessant om een hoger bod uit te brengen voor deze zoekwoorden. Het kan je impact op conversies beïnvloeden op de lange termijn.

5 Verborgen Google AdWords kolommen

3.      Optimaliseer keywords via search impression share

Hoe vaak je advertentie vertoont wordt in het Google zoeknetwerk hangt af van je budget, je advertentiestatus, je bod, je kwaliteitsscore, de doelgroepen die je wil bereiken en je directe concurrentie. De kolom ‘search impression share’ kleeft een percentage op hoe vaak je vertoond wordt ten opzichte van het totaal aantal potentiële vertoningen.

Met dit percentage identificeer je snel en efficiënt keywords, ad groups en campagnes die niet het onderste uit de kan halen qua vertoningen. Eens je ze hebt gefilterd met search impression share, kun je eenvoudig hun bod, bugdet of kwaliteitsscore aanpassen. Of zelfs de doelgroepen die je target.

5 Verborgen Google AdWords kolommen

Wat is een goed percentage voor impression share?

Een goed competitief cijfer als search impression share is +65% voor je non-branded keywords, adgroups en campagnes. Voor je branded keywords, ad groups en campagnes zou je minstens 80% moeten halen.

5 Verborgen Google AdWords kolommen

4.      De kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is geen onbekende kolom. Ze verschijnt echter niet standaard. De kwaliteitsscore of ‘quality score’ helpt je begrijpen waarom bepaalde keywords slecht scoren, met metrics zoals search impression share.

5 Verborgen Google AdWords kolommen

Wat is een goede kwaliteitsscore?

Hier bestaat geen algemene richtlijn voor. Algemeen is het aangeraden een minimum kwaliteitsscore te hebben van zes à zeven. Je moet wel rekening houden met je concurrentie. Bij een zes of zeven voelen de meeste adverteerders een concurrentieel voordeel op vlak van cost per click (CPC) en gemiddelde positie en bijgevolg de AdWords auction.

5 Verborgen Google AdWords kolommen

5.      Estimated top page bid

5 Verborgen Google AdWords kolommen

De laatste verborgen kolom draait om het optimaliseren van je biedingen. Deze kolom toont je het geschatte maximum bod per zoekwoord. Op die manier weet je ongeveer tot hoeveel je kan bieden. Zo kun je gericht meer bieden, in de hoop op een eerste positie, of juist minder bieden. Hoe dan ook: het geeft je een gerichte schatting waarop jij je bod kunt afstellen.

5 Verborgen Google AdWords kolommen

Executive Summary

Niet alle kolommen in Google Adwords worden standaard weergegeven. De meeste zijn verborgen en kun je via de tab ‘columns’ toevoegen. Enkele van deze verborgen kolommen herbergen een schat aan informatie voor adverteerders. Wij nemen er alvast vijf onder de loep.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *