Adverteren in Google tijdens de feesten? 3 optimalisatietips voor meer winst

Als je een seizoensgebonden product verkoopt is het niet meer dan logisch dat je in het topseizoen alles doet om klanten aan te trekken en zo je omzet maximaliseert. Voor producten als kleding zijn de solden in België bijvoorbeeld een belangrijk moment, met airco’s doe je in de zomer gouden zaken en met speelgoed, elektronica en andere traditionele cadeaus zijn het de feesten waarmee je het jaar goed afsluit.

AdWords biedt hiervoor hulp, het kanaal kan op korte termijn een sterke boost geven aan je e-commerce activiteiten. AdWords campagnes zijn bovendien erg flexibel, je kan met een klein budget al veel bereiken of meer investeren als je mikt op een maximale omzet. Heb je al een AdWords campagne? Dan kunnen onderstaande tips je helpen meer te halen uit de feestdagen. Moet je nog starten met adverteren in Google? Dan kan je eerst onze andere artikels over AdWords overlopen.

Adverteren in Google tijdens de feesten


1.      CPC’s in functie van omzet en/of winst

De eerste fout die we vaak opmerken is een focus op een concreet budget en het aantal bezoekers dat ze daarvoor willen krijgen. Het is eenvoudig om veel bezoekers aan te trekken aan een lage CPC, daarvoor heb je geen diepgaande kennis nodig. Je zoekt enkele termen in de keyword tool van Google waar weinig concurrentie op zit en veel zoekverkeer en je adverteert er maar op los.

Helaas heeft veel verkeer op zich weinig nut, het doel is om echt winst te maken. Je moet dus afwegen welke termen tot verkopen of leads zullen leiden en waar je bovendien voldoende marge op hebt om je winst niet aan Google af te moeten geven. Je zal dus op product- of categorieniveau moeten afwegen hoeveel je per conversie kan betalen zonder je broek te scheuren en je CPC’s in deze context aanpassen.

Kijk bijvoorbeeld naar de categorieën of producten die vorig jaar populair waren (bijvoorbeeld een beduidend hoger conversiepercentage dan het gemiddelde van de site)  en bovendien winst opleverden. Voor deze producten kan je al hoger bieden dan voor minder populaire producten of waar je amper marge op hebt zelfs zonder de kosten van AdWords. Want net zoals klikken zijn niet alle conversies evenveel waard! 

2.      Concurreer met CPC’s, maar ook met advertenties

Hoger bieden heeft echter zijn limieten. De feesten trekken veel potentiële kopers aan, maar ook veel potentiële verkopers. Zo kan het zijn dat een positie op de eerste plaats te duur wordt om nog winstgevend te zijn. In dit geval kan je je beter op een lagere positie richten en trachten de concurrentie te verslagen met advertenties.

Hieronder vind je enkele concrete mogelijkheden die vaak voor een beduidend hogere CTR (en dus ook kwaliteitsscore) zorgen, zelfs op lagere posities.

  • Gratis verzending vermelden in de advertenties is erg belangrijk voor de meeste webshops, wees wel eerlijk over het minimumbedrag tenzij dit irrelevant is voor het product. (Bijvoorbeeld minimum bestelbedrag voor gratis verzending van €20 voor tablets hoeft niet vermeld te worden.)
  • Specifieke prijzen voor producten trekken snel de aandacht. Bijvoorbeeld “Google Nexus 7 nu vanaf €249” is doorgaans efficiënter dan “Google Nexus 7 aan sterke prijzen”. Uiteraard werkt dit beter als je prijs ook effectief even goed of beter is dan deze van de concurrentie.
  •  Het zoekwoord herhalen in de advertenties zorgt ervoor dat dit vet gedrukt wordt en dus extra opvalt. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld dynamic keyword insertion, maar let wel op bij het gebruik van handelsmerken. Je kan dynamic keyword insertion gebruiken in de titel, de tekst en de display URL, maar let er wel op dat je advertentie nog duidelijk en leesbaar is. Spam is absoluut niet aantrekkelijk!
  • Sitelinks! Als je bovenaan vertoond wordt zal Google meestal ook je sitelinks tonen. Met deze url’s kan je de voordelen van je site nog eens extra benadrukken zoals kwaliteitsgaranties, gratis verzending, awards die je misschien gewonnen hebt, … kortom alles wat jij kan bieden dat de concurrentie minder goed doet of zelfs niet heeft (of niet communiceert).

3.      Optimaliseer je bestemmingpagina’s

Adverteren in Google is meer dan keywords optimaliseren,ook  je site en bestemmingspagina’s moeten volledig gericht zijn op een positieve gebruikerservaring. Het is vanzelfsprekend en toch zien we dat dit zo vaak vergeten wordt. Sites die massaal adverteren, hier veel in investeren en toch alle bezoekers naar de homepage of te algemene categorieën sturen. Een cliché dat je misschien al wel eens gehoord hebt is dat iedere click op de site een verlies van 30% van je bezoekers oplevert. Je wilt dus dat ze meteen op de juiste pagina komen hetzij een categorie, subcategorie of productpagina. Het cliché geldt bovendien ook voor het bestelproces. Des te vlotter dit gaat, des te minder klanten je verliest omdat ze ongeduldig worden!

Wees bovendien duidelijk over de prijs, leveringstermijn en kortingen die je biedt. Tijdens de feesten heb je waarschijnlijk wel een of andere actie lopen, maar deze op de homepage zetten is dus niet voldoende! Iedere bestemmingspagina kan je acties of blijvende voordelen in de spotlight zetten. Dit kan je op verscheidene wijzen doen, zo kan je gebruik maken van banners maar je kan ook je voordelen bij de prijs van je product vermelden. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Bol.com die hun USP “Vandaag voor 22:30 uur besteld is morgen in huis” bij ieder product zet waardoor niemand het kan missen, toont hoeveel korting je krijgt en de veiligheid van online kopen benadrukt met 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren.

Bol landingspagina adverteren in Google

Executive Summary

Wil je meer verdienen aan je AdWords campagne tijdens de feesten?
We bieden 3 optimalisatietips die je campagne en advertenties efficiënter maken!

1 Comment

  1. At this time it seems like WordPress is the top blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *