AdWords advertenties voortaan ook onderaan de SERP’s

Het is dan toch officieel. De tests die we al meermaals voor onze ogen hebben zien gebeuren, zijn afgelopen en de advertenties onderaan de SERP’s worden nu dus officieel uitgerold op Google Search. Volgens de Google Blogspot heeft het nieuwe design, zoals altijd, te maken met het verbeteren van de gebruikservaring.

Op Twitter was er al heel wat buzz rond en ook verschillende blogs hadden het al sinds augustus over de mysterieuze verschijning van advertenties onderaan de SERP’s. Google maakte gisteren dan ook het nieuws bekend dat de advertenties onderaan de SERP’s de laatste maanden sterk getest geweest zijn en nu dus hun vaste plaats zullen vinden op onze vertrouwde SERP’s.

advertenties_onderaan_SERP'S

Impact van advertenties onderaan de SERP’s?

Over gevolgen wordt er momenteel nog niet echt gesproken. Google zelf zegt het volgende:

“In many cases, we have found that displaying ads below search results fits better into the user’s flow as they scan the page from top to bottom. On average, this placement performed better than side ads in terms of click-through rate in our tests.” AdWords Blogspot

Met het scannen zijn we het eens. Een SERP wordt, zoals elke andere internetpagina trouwens, gescand van boven naar onder. Daarnaast zullen, toch zeker in het begin, de advertenties onderaan meer lijken op extra zoekresultaten waardoor de click-through hoger zal liggen dan advertenties aan de zijkant.

De impact volgens ons is dat bedrijven en adverteerders veel meer zullen gaan betalen om toch maar één van de topposities te behalen. Het probleem is dat je in AdWords niet langer het verschil zal kunnen zien tussen zowel top vs. side en in dit geval side vs. bottom. De rapporten in AdWords worden namelijk aangepast naar een rapport met de prestaties van de topposities en een rapport van de andere posities, ‘other’ genoemd. Dus zowel de side als de bottom als de experiment advertenties komen in het rapport ‘other’ te staan. Beetje sneaky want zo kan je niet echt het verschil meten tussen side vs. bottom, tenzij dat het expliciet aangeduid wordt.

Analytics to the rescue?

In dit geval zal Google Analytics de helpende hand zijn. Via Analytics kan je achterhalen wat een bepaald zoekwoord extra zou opgebracht hebben qua opbrengst (maar ook qua bezoeken, pagina’s/bezoek, gem. tijd op site, …) moest de getriggerde advertentie op een andere positie verschenen zijn. De mogelijkheden zijn in de oude versie wel uitgebreider dan in de nieuwe versie van Analytics. Zo kan je in de nieuwe versie niet het verschil qua opbrengst opzoeken…

zoekwoordposities_analytics

Via deze gegevens kan je dus gaan analyseren op welke plaats een keyword het beste scoort en dus het meeste oplevert. Vervolgens kan je dan je campagnes gaan optimaliseren om ervoor te zorgen dat je advertenties op de voor jou beste positie verschijnen, of dat nu bovenaan, aan de zijkant of aan de onderkant van de SERP’s is. Je zal ook ontdekken dat de eerste positie niet altijd de beste is, zoals in het onderstaande voorbeeld. In dat geval kan je iets minder gaan bieden (waardoor je dus al bespaart) om zo een hogere opbrengst te bekomen. Deze tool is ten slotte dus ook goed om een zicht te krijgen op de ROI van een bepaald zoekwoord.

zoekwoordposities_opbrengst_analytics

Mits een gecontroleerde aanpak hoeft het verschijnen op één van de onderste posities op de SERP’s dus geen ramp te zijn zoals velen op Twitter wel lijken te verwachten…

In het AdWords Help Center krijg je trouwens nog wat extra informatie over de nieuwe advertentie posities.

Executive Summary

Wat? Het is officieel: advertenties worden nu ook onderaan de SERP’s getoond
En? Wat gaan de gevolgen hiervan zijn voor de adverteerders? Meer betalen voor de topposities?

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *