Ad group sitelinks instellen in Adwords Enhanced Campaigns

Ad group sitelinksGoogle noemt het de grootste en belangrijkste Google Adwords update sinds de start van het advertentieplatform van Google: Enhanced Campaigns. Naast het beter beheren van mobiel cpc verkeer, het instellen van mobiele biedingen, advertenties en nog veel meer, is er bij de Enhanced upgrade ook een andere aanpassing mogelijk, namelijk sitelinks instellen op ad group-niveau. Deze verbetering is al lange tijd zeer gegeerd door adverteerders en dus eindelijk ook mogelijk gemaakt.

Hoe stel je de nieuwe ad group sitelinks in?

Allereerst moet je je campagnes waar je deze sitelinks wil instellen, upgraden naar de nieuwe Enhanced instelling. Normaal gezien krijg je op campagne-niveau een melding bovenaan in de Adwords Interface om je campagne om te zetten naar Enhanced. Binnen een korte tijd zal Google dit gewoon forceren, dus je kan al maar beter voorbereid zijn.

Adwords Enhanced Campaigns

In je Enhanced campagne ga je dan naar Ad Extensions – Sitelinks Extensions en dan zou je de melding moeten krijgen dat je nu je sitelinks kan upgraden door om te schakelen naar de nieuwe, verbeterde sitelink extensies.

Adgroup sitelinks instellingen

Hier heb je 2 keuzes, namelijk om meteen al je sitelinks te upgraden (van alle Enhanced Campagnes in je account) of om enkel de sitelinks te upgraden van de huidige campagne. Makkelijkst is om meteen alle sitelinks om te zetten. Daarna kan je aan de slag met de vernieuwde sitelinks. Standaard kan je nog altijd instellen dat al je ad groups van een bepaalde campagne dezelfde campagne sitelinks gebruiken. Wil je per ad group bepaalde sitelinks instellen, dan kan je dat natuurlijk ook nu.

Per ad group kan je kiezen of je de campagne sitelinks gebruikt of voor die specifieke ad group een aparte set van sitelinks kiest. Daarnaast hoef je niet steeds weer dezelfde sitelinks toe te voegen, maar kan je kiezen uit alle aparte sitelinks die in het account aanwezig zijn. Zo kun je per ad group de perfecte set van sitelinks samenstellen. Je kan natuurlijk ook telkens een nieuwe sitelink toevoegen, mocht die nog niet in het account aanwezig zijn. Per sitelink kan je dan ook nog aangeven of de sitelink vertoond moet worden op mobile devices of juist niet.

Waarom zijn deze sitelinks beter?

Hoe nauwkeuriger en relevanter je informatie kan geven via een advertentie, hoe meer aangesproken een bepaalde klant zich zal voelen. Het is aan te raden in Adwords dat je een zeer gestructureerde campagnestructuur hebt, waar elke campagne specifiek gericht is op een theme, productlijn, service, … en waarin je dan aparte ad groups hebt die zich nog eens specifieker richten op een relevante onderverdeling. Nu kan het zeker voorvallen dat binnen zo’n campagne er 2 of meer ad groups zijn die niet gebaat zijn bij algemene sitelinks. Mogelijk passen deze sitelinks beter bij de ene af group, maar dan weer minder bij de andere. Nu heb je die hindernis niet meer en kan je zeer concreet en relevant sitelinks gaan instellen voor elke aparte ad group. Mogelijke klanten gaan zich beter aangesproken voelen en meer relevante informatie krijgen. En wanneer ze geloven dat jij de beste oplossing kan bieden (product, service, informatie, …), dan zullen ze sneller op je advertentie of sitelink klikken en hopelijk verder converteren.

Executive Summary

Nieuwe update van Google Adwords niet alleen voor mobiel
Eindelijk kan je sitelinks instellen per aparte ad group.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *