5 tips om je retargeting campagnes te optimaliseren

Retargeting raakt alsmaar meer ingeburgerd in online marketing. En met reden, want retargeting zorgt ervoor dat je relevantere advertenties kan tonen aan een bepaalde groep gebruikers. Dat zorgt niet alleen voor minder ergernis bij die groep gebruikers, het is ook voordelig voor jou als adverteerder. Retargeting zorgt immers voor betere resultaten dan gewone advertenties.

Ondanks de stijgende populariteit van retargeting is de techniek nog niet bij iedereen bekend, en worden er door veel adverteerders nog veel fouten rond gemaakt. Daarom hebben we hier 5 tips verzameld die je kunnen helpen bij het optimaliseren van retargeting campagnes.

Laat je campagnes niet met elkaar concurreren

Stel dat je een bureau hebt ingeschakeld om je retargeting campagnes op te zetten, en je bent aangenaam verrast door de resultaten van deze campagne. Dan is de verleiding misschien groot een soortgelijke campagne op te zetten, met het oog op schaalvoordelen.

Niet slim natuurlijk, want deze beide campagnes zullen elkaar beconcurreren, wat de prijzen voor een klik de hoogte injaagt. Hierdoor zal je heel wat van je mediabudget verliezen.

Niet elke gebruiker heeft evenveel waarde

Hoewel je natuurlijk blij bent met elke bezoeker op je website, is niet elk van die bezoekers evenveel waard voor je retargeting campagne. Je kan natuurlijk best een onderscheid maken tussen bezoekers die duidelijk interesse hadden in je producten, en bezoekers die andere pagina’s bekijken, zoals bijvoorbeeld de vacature-pagina.

Met het oog op het verkopen van producten is de eerste bezoeker natuurlijk interessanter dan de tweede bezoeker. Wat de laatste betreft is het zelfs helemaal niet interessant om hem op te nemen in je retargeting campagne, aangezien hij waarschijnlijk toch niet zal converteren. Kies je doelgroep dus steeds zorgvuldig uit.

Ga de consument niet stalken

Door retargeting ga je een bepaalde consument terug benaderen met relevante ads, nadat deze persoon op jouw site is geweest om bepaalde producten te bekijken. Je kan deze consument via een advertentie ervan overtuigen om nog eens naar je site te gaan, en bepaalde promoties te bekijken.

Maar overtuigen betekent natuurlijk niet stalken. Wanneer de gebruiker niet wil, dan wil hij niet. Door je ads teveel te tonen, zal de consument misschien zelfs een afkeer krijgen van je merk. Stel dus steeds een maximumtermijn in waarin je advertenties vertoond worden. Deze termijn zal afhangen van de buying cycle van je product.

Baseer je niet enkel op kliks

Veel adverteerders evalueren de prestaties van hun campagne op basis van het aantal kliks, aangezien dit nu eenmaal de makkelijkste parameter is. Maar je mag als adverteerder zeker ook de andere parameters niet uit het oog verliezen.

Een belangrijke hierbij zijn de zogenaamde view-through conversies. Deze meten de conversies nadat een bepaalde gebruiker een bepaalde display ad tot het einde heeft uitgekeken maar niet op de advertentie heeft geklikt.

Ontdek andere vormen van retargeting

Retargeting kennen we vooral onder de vorm van site retargeting, waarbij we gebruikers terug gaan benaderen met display ads, nadat deze gebruiker een bepaalde site heeft bezocht. Er bestaan echter nog een aantal andere vormen van retargeting: Search, SEO, E-mail, Contextual, Engagement en Social. Het loont zeker de moeite om ook deze types van retargeting uit te proberen.

Executive Summary

Tips voor het optimaliseren van retargeting campagnes
Met retargeting zal je relevantere ads kunnen tonen aan een beperkte groep gebruikers. Pas deze tips toe om je retargeting campagnes te optimaliseren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *