07.01.2014 - Search

4 Google Adwords technieken die je zeker moet gebruiken in 2014

Google Adwords is constant in verandering. Nieuwe updates en features worden frequent gelanceerd. Ook in 2013 was dat het geval. We zetten enkele van de belangrijkste nieuwigheden in Google Adwords van het afgelopen jaar op een rijtje. Deze technieken worden in 2014 onmisbaar voor elke marketeer!

 

1. Remarketing Lists for Search Ads

Remarketing houdt in dat mensen die eerder je website bezochten, getarget worden met specifiek op hen gerichte reclame, om hen zo te overtuigen een conversie te doen op je website. Remarketing bestond al in het display netwerk, maar nu is het ook mogelijk in het Google zoeknetwerk. Je kan onder andere aangepaste keywords gebruiken voor remarketing, je bod aanpassen en een specifieke boodschap tonen aan verschillende segmenten.

 

2. Nieuwe functies voor bodaanpassingen

Sinds afgelopen jaar is het ook mogelijk om bodaanpassingen te doen gebaseerd op tijdstip en op locatie. Je kan nu een aangepast bod instellen voor bepaalde tijdstippen gedurende de dag of bepaalde dagen in de week. Hoger bieden op vrijdag of helemaal niets bieden tussen 14 en 16u, zulke aanpassingen zijn vanaf nu mogelijk. Je kan ook een bodaanpassing instellen voor bepaalde locaties, die je definieert met behulp van postcodes of plaatsen. Je bod met 15% verhogen in Brussel en met 30% verlagen in Antwerpen wordt dus mogelijk.

 

3. Verbeterde sitelinks in Google Adwords

Sitelinks zijn extra’s die toegevoegd worden aan je Google Adwords advertentie en die je bezoeker rechtstreeks naar andere pagina’s op je site kunnen sturen. In onderstaand voorbeeld zijn dat bijvoorbeeld pagina’s over web analyse, online adverteren, zoekmachine optimalisatie en een contactpagina. Er zijn nu veel meer opties voor sitelinks beschikbaar dan vroeger. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op advertentiegroep niveau ingesteld worden, in plaats van op campagneniveau en kunnen ook specifiek gericht worden op mobiel.

 

4. Een nieuwe Ad Rank formule

Vroeger ging de formule om de positie van advertenties in Google te bepalen als volgt:

maximum bod x kwaliteitsscore = Ad Rank (positie)

Sinds de nieuwe update zijn sitelinks echter een belangrijke rol gaan spelen in dit proces. Als de competitie sitelinks gebruikt en jij niet, dan zal je voortaan een lagere positie behalen en zal je cost-per-click stijgen. Gebruik je wel sitelinks, dan zal je betere resultaten behalen. Sitelinks mogen in 2014 echt niet meer ontbreken in je Google Adwords advertenties.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans