AdWords + Google Voice = AdWords Call Metrics

Google introduceert ‘AdWords Call Metrics’, een combinatie van AdWords en Google Voice. Google combineert hiermee de functionaliteit van Google Voice met AdWords. Wat dus neerkomt op het volgende: ‘call tracking’ voor AdWords campagnes. Een interessante piste, die voorlopig enkel voor een beperkt aantal adverteerders in de US beschikbaar is.

Het doel van Google bij het beschikbaar maken van ‘call tracking’ – zowel lokaal als tolvrij (VoIP) – is om aan adverteerders te tonen dat AdWords meer waarde biedt dan ze eigenlijk beseffen. Google wilt dus eigenlijk de additionele ROI blootleggen die AdWords kan bekomen door offline acties en activiteit. Daar waar dus de meeste transacties plaatsvinden.

AdWords Call Metrics is voor zowel PC campagnes als voor mobiele campagnes op ‘high end’ toestellen (smartphones met volledige browsers) beschikbaar. Er zijn geen geassocieerde kosten of prijsveranderingen voor campagnes die gebruik wensen te maken van call tracking.

Marketeers hebben op mobiele toestellen de mogelijkheid om exclusief oproepen ‘(‘click to call’) aan te kopen. Die optie is momenteel nog niet voorzien voor PC campagnes. Google heeft hier  nog niets over gelost maar men kan vermoeden dat ze op termijn de PC en mobiele gelijk zullen zetten zodat ook pay-per-call beschikbaar wordt voor PC-gebaseerde campagnes.

In een blog post zegt Google het volgende: “Je zal nog steeds enkel betalen voor clicks op je advertentie, hoewel dit kan veranderen naarmate het product evolueert.” Met andere woorden zeggen ze dat pay-per-call in de toekomst beschikbaar zal zijn voor PC AdWords campagnes.

De advertenties zullen er als volgt uitzien:

Top AdWords positie

Adwords_Call_Metrics

Rechtse kolom

AdWords_Call_Metrics

Mobiel

AdWords_Call_Metrics

Google heeft uiteraard het nieuwe product al getest met een campagne voor meubelbedrijf ‘Room and Board’. Ongeveer de helft van de mensen die naar het 800-nummer van de advertentie gebeld hebben, hebben online iets gekocht. De andere helft daarentegen heeft uiteindelijk iets gekocht in een lokale winkel.

Die laatste 50 procent was voor het gebruik van Adwords Call Metrics volledig onzichtbaar waardoor het moeilijk werd om de ROI vast te stellen. Het SEM-bedrijf van Room and Board berekende de in-store conversies door de Google call data te vergelijken met in-store verkopen en ontdekte zo dus de andere helft.

AdWords Call Metrics leidt oproepen van het VoIP tracking nummer om naar een aangewezen business nummer. Google neemt het tijdstip van de oproep op, de duur ervan en binnenkort ook de postcode. Marketeers zullen wel enkel postcodes te zien krijgen in het totaalrapport; ze krijgen dus geen individuele oproepverslagen.

Sommige firma’s zoals Marchex en Telmetrics bieden wel de mogelijkheid om gedetailleerde individuele oproepverslagen op te vragen met opnames van de oproepen en een transcriptie van het gesprek. Vroeg of laat zal Google dit hoogstwaarschijnlijk ook gaan aanbieden aangezien er enorm veel waardevolle informatie schuilt in zulke gesprekken voor marketing en klantendienst doeleinden.

Google zegt dat ‘Call Metrics’ initieel beschikbaar zal zijn voor een beperkt aantal Amerikaanse adverteerders. In de komende maanden krijgen dan meer adverteerders toegang tot het product. Wanneer het voor Europese of Belgische adverteerders beschikbaar zal zijn, kunnen we dus moeilijk zeggen maar het zou er als volgt gaan uitzien:

AdWords_Call_Metrics_Interface

In de blogpost geeft Google ook nog een sterke tip mee:

“Eens je weet van waar je oproepen komen, kan je je marketingstrategie gaan verfijnen zodat je het meeste kan halen uit je advertenties. Je zou bijvoorbeeld verschillende advertenties kunnen gaan testen om te kijken welke de meeste oproepen oplevert.”

De gedachtegang achter Call Metrics is niet nieuw, zoals gezegd bieden Marchex en Telemetrics al zulke oplossingen en ook Kenshoo biedt ‘Call Conversion Optimization’ aan. Marketeers weten immers al langer dat paid-search en andere vormen van online marketing offline transacties aansturen. Maar die offline activiteit meten, is altijd al een struikelblok geweest (buiten het gebruik van coupons gerekend).

Google deed al aan call tracking bij de Local Listing Ads maar nu kan iedere paid-search campagne gebruik maken van deze functionaliteit. Marketeers zouden dit nieuwe product zeker moeten testen en gebruiken aangezien het (enorme) potentieel dat Call Metrics biedt. Marketeers kunnen nu eindelijk de gevolgen van hun online acties op offline transacties volledig meten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QIJ36uUxJBw&feature=player_embedded[/youtube]

6 Comments

  1. Mark van Loon

    11 months ago

    Top! Het word eens tijd dat Google on- en offline conversies beter inzichtelijk maakt, want volgens mijn bescheiden mening kan dan de meetbare ROI wel behoorlijk toenemen. En dat is natuurlijk wat we willen!

  2. Jan van Vlimmeren

    11 months ago

    Grappig, ik heb er ook een post over geschreven op mijn blog.

    Het zal nog wel een heel tijdje duren eer het bij ons beschikbaar zal zijn gezien Google Voice momenteel enkel nog maar voor de Amerikonders is.

    Mongoose Metrics en Ifbyphone bieden ook diensten aan in dit opzicht met integratie in je analytics pakket. Met een beetje creativiteit kan je trouwens nu al voor veel zaken de impact op online meten.

  3. Tom Bogaert

    11 months ago

    Hi Jan, altijd leuk een oude bekende terug te zien/horen. Mongoose Metrics en Ifbyphone kende ik niet. Zal ik eens even uitpluizen.

  4. Mark Vletter

    11 months ago

    Wij hebben dit recentelijk gedaan voor “normale” telefoonnummers. Daarmee is call tracking voor campagnes of bezoekers mogelijk. Zo kun je ook offline de conversie van je campagnes meten.

    Meer op voys.nl: http://www.voys.nl/nieuws/nieuw-bouwblok-webkoppeling.html (onder Webpulse en Google analytics)
    En op marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101028_telefoongesprekken_doormeten_in_je_web_analytics_pakket/




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *