6 tips van Google omtrent het juiste gebruik van Google Authorship

Google Authorship wordt steeds belangrijker, en als je als bedrijf aan content marketing doet dan is het eigenlijk een must: uit verschillende studies blijkt dat men meer geneigd is om te klikken op resultaten met aanvullende auteursinformatie, dan op resultaten zonder die aanvullende informatie. We hadden het eerder al over het belang van Google Authorship, en hoe je dat opzet. Onlangs gaf Google in een blogpost antwoord op enkele prangende vragen omtrent het correcte gebruik van Google Autorship:

Google Authorship

1. Op welke pagina’s moet ik Authorship gebruiken en op welke pagina’s niet?

Google Authorship gebruik je uiteraard niet zo maar op elke pagina. Implementeer het enkel op pagina’s waar één artikel van één auteur staat. De pagina met een opsomming van je artikels of met je rss feed bevat dus best geen auteursinformatie. Onderaan elk artikel plaats je best ook duidelijk de naam van de auteur (dezelfde als op het Google+ profiel van de auteur), zodat Google deze gemakkelijk kan herkennen.

2. Is Google Authorship ook bedoeld voor product pagina’s?

Nee, Google Authorship is niet bedoeld voor product pagina’s, zelfs als de product informatie op die pagina’s herschreven is. Volgens Google verwachten gebruikers die op een link met auteursinformatie klikken een artikel of content vanuit het perspectief van de schrijver, en ze verwachten dus geen productbeschrijving.

3. Wat als een artikel geschreven is door meerdere auteurs?

Als een artikel of een blogpost geschreven is door meerdere auteurs, dan ondersteunt Google Authorship dat nog niet. Je kan er dan voor kiezen om één auteur te taggen. Google zegt wel te werken aan een oplossing om meerdere auteurs van één artikel te kunnen herkennen, maar daar is het voorlopig dus nog even op wachten.

4. Kan ik persona’s of mascottes gebruiken als auteur?

Google houdt niet van persona’s. In plaats van het gebruiken van een persona of mascotte, wil Google dat je je content aan een echte persoon linkt. Link je content dus aan het Google+ profiel van de auteur, en niet aan de Google+ pagina van je bedrijf!

5. Wat is het verschil tussen “rel=author” en “rel=publisher”?

Rel=publisher gebruik je eigenlijk alleen om de bedrijfspagina van je Google+ profiel aan je website te koppelen en andersom. Rel=author gebruik je om de artikels van individuele auteurs aan het Google+ profiel van die auteurs te linken, zodat Google ze kan herkennen als auteur.

6. Wat als ik artikels in verschillende talen publiceer?

Vaak publiceer je je artikels in meerdere talen, bijvoorbeeld in het Frans en in het Nederlands. In dat geval link je beide artikels het best aan één persoon.

Executive Summary

Enkele tips omtrent het juiste gebruik van Google Authorship
Google Authorship wordt steeds belangrijker. Google gaf onlangs enkele tips omtrent het correcte gebruik ervan.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *